Skoda Enyaq Coupé iV närmar sig premiär
Sedan Skoda avtäckte konceptbilen Vision E våren 2019 har vi varit medvetna om att en elektrisk suv med slank kaross ska rulla ut genom portarna på märkets fabrik i tjeckiska staden Mladá Boleslav som ligger cirka trekvarts bilväg nordost om Prag. Men först ut skulle en modellversion med mer upprätt kaross bli, med andra ord Enyaq iV som i fjol blev nionde mest sålda elbil i Sverige och som dessutom lyckades komma längst fram i ett par av Teknikens Världs tester, bland annat i detta.
Nu riktas dock blickarna mot en ny Enyaq-variant, en modellversion som är Tjeckiens motsvarighet till de tyska elvagnarna Audi Q4 e-tron Sportback och Volkswagen ID.5. Det rör sig alltså om en variant med sluttande taklinje som på så vis ska föra tankarna till en coupémodell.
Skoda Enyaq Coupé iV heter modellen som vi tidigare sett på ”officiella spionbilder” och i form av skisser. Nu får vi för första gången se lite mer av den när Skoda nu har skickat ut två nya skisser, och det är egentligen inte speciellt mycket som skiljer det vi ser i dag från det vi såg våren 2019. Detaljer har förändrats, tillkommit eller försvunnit, men i stora drag är det samma melodi som då.
Vid sidan om skisserna bjuder Skoda i princip inte på något nytt i informationsväg. Däremot vet vi sedan tidigare att Enyaq Coupé iV bjuder på mindre luftmotstånd än Enyaq iV, 0,234 i stället för 0,257, vilket ger längre räckvidd per energienhet. Som längst snackas det om 53,5 mil per laddning.
Vad gäller utrymmet påverkar den sluttande taklinjen förstås en del, exakt hur mycket får ett framtida test avgöra, men vad gäller bagageutrymmet så tappar det – på papperet – 15 liter. 570 i stället för 585 liter. Volymsiffran upp till takhöjd är förstås mer kraftigt reducerad, men den siffran är för oss obekant i dagsläget.
Skoda Enyaq Coupé iV kommer att få ta del av motorerna som vanliga Enyaq iV använder sig av, från bakhjulsdrift (en elmotor) och 132 kW till fyrhjulsdrift (två elmotorer) och 220 kW. Energin som behövs till elmotorerna lagras i batterier på 60 och 80 kWh.
Om knappt tre veckor äger själva världspremiären rum, närmare bestämt den 31 januari. Då serveras vi riktiga bilder på bilen och all möjlig och omöjlig information.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se