Skoda Enyaq Coupé iV – tre snabba från provkörningen
Sanne Väli-Tainio befinner sig utanför rikets gränser för ett första smakprov på Skoda Enyaq Coupé iV. Men hur smakar den? Vi kollar läget!
Först och främst baksätet och bagageutrymmet. Har det blivit trängre, takhöjden är väl påverkad? Hur mycket ryms längst bak? Jämfört med vanliga Enyaq iV menar jag...
– Brukar du inte inleda ett telefonsamtal med att hälsa? Nu var du verkligen rakt på sak.
Sorry, men jag är på hugget i dag. Hej förresten...
– Haha, hej! Men för att svara på din fråga. Eller frågor, det var ju många i en lång harang.
– Baksätet känns fortfarande rymligt faktiskt, de har snarare kapat mer av bagageutrymmet. Jag är osäker på exakt volym, men det är skillnad mot vanliga Enyaq.
Jag kollade lite snabbt medan du svarade, 570 liter, 15 färre än i vanliga Enyaq. Men hur upplevs den bakom ratten? Identisk med vanliga eller några skillnader?
– Den är verkligen inte identisk körmässigt! Mycket stötigare på grund av styvare chassi, men fortfarande följsam och trygg. Coupéversionen ska ju upplevas sportig, men jag tycker att den är lite för slö för det.
Intressant, det vill jag läsa mer om i nästa nummer av tidningen. Men du, vad kostar den och när kommer den till Sverige?
– Säljstart under andra kvartalet i år, beräknad leverans i höst. Produktionen är helt stoppad på grund av kriget i Ukraina. Pris från 664 500 kronor i RS-utförande.
Missa inte att läsa Sannes kompletta provkörningsrapport som du finner i kommande nummer av Teknikens Värld och här på webben inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se