Skoda Enyaq lyxar till det med Laurin & Klement
Ventilerade säten med inbyggd massagefunktion låter fint. Men de stora nyheterna hittar vi under skalet. Det gäller motorer och batterihantering.
Hade det inte varit för ett spydigt brev från en tysk cykeltillverkare i slutet av 1800-talet hade du aldrig fått läsa den här artikeln. Václav Klement hade nämligen sålt sin bokhandel i Mladá Boleslav i dåvarande Böhmen och hade tillräckligt över för att köpa en cykel.
Men cykeln var dålig och Klement skrev till tillverkaren och klagade. Svaret? Jo, de skulle ha tagit itu med ärendet om brevet hade varit skrivet på ett begripligt språk. Klement blev arg och startade sin alldeles egna cykeltillverkning, ihop med vännen Václav Laurin. Så var Laurin & Klement fött år 1895.
Så småningom fick cyklarna motorer och den första bilen tillverkades 1905. Så småningom köpte industrikonglomeratet Skodaverken upp hela verksamheten och herrar Laurin och Klement blev förmögna. Resten är förstås historia, det Skoda Auto som vi känner i dag är just en rest av Klements cykeläventyr.
Numera använder Skoda namnet Laurin & Klement på sina topputrustade modeller, ungefär som Mercedes gör med Maybach om än i blygsammare skala. Så nu när elbilen Enyaq kommer i Laurin & Klement-utförande har den fått lite lyxigare kromlister, snitsigare fälgar och något omdesignade stötfångare.
På insidan är läderklädsel standard, liksom ventilation och massage i framstolarna. Laurin & Klement-versionen blir också först med en nyutvecklad mjukvara som ska vara bättre på det mesta jämfört med det befintliga infotainmentsystemet. Lösningen är lik den som Volkswagen presenterat i ID.7.
Nu till den verkliga nyheten: även motorn har man hämtat från ID.7, en strömsnål synkronmotor på 285 hästkrafter som driver på bakhjulen, i alla fall i den enbart bakhjulsdrivna Enyaq L&K 85. Den finns nämligen i ett fyrhjulsdrivet utförande också, 85x, som har samma totala effektuttag. Av pressmaterialet framgår inte vad det är för motorer man har använt till den.
Äntligen har Enyaq också fått förvärmning av batteriet, så att man kan anlända till snabbladdstolpen och kräma på med full effekt på en gång. Om själva laddhastigheten säger man inte så mycket, mer än att laddkurvan fått lite omsorg och att laddning från 10 till 80 procent ska gå på under 30 minuter.
Accelerationen ska gå på 6,7 sekunder (6,6 för 85x), toppfarten är höjd till 180 kilometer i timmen och räckvidden är på 57 mil enligt WLTP, eller 55 i den fyrhjulsdrivna 85x. Några priser eller leveranstider har Skoda inte undsluppit sig ännu, men räkna med att de tekniska nyheterna kommer att leta sig ned även till de enklare Enyaq-modellerna inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se