Skoda Enyaq RS iV officiell
Nu kommer den lite kraftfullare RS-versionen av Enyaq i det mer praktiska formatet där bakre delen av taket inte sluttar lika kraftigt.
Det var länge snack om en RS-version av Skoda Enyaq iV och när det väl var dags för introduktion var det en coupéliknande karossform som tittade fram. Men Skoda Enyaq Coupé RS iV tilltalar förstås inte alla. Därför presenterar den tjeckiska biltillverkaren nu Enyaq RS iV utan ”Coupé” i modellbeteckningen.
Karossformen med högre takhöjd över baksäte och bagageutrymme gör denna modellversion lite rymligare. 585 liter ryms i lastutrymmet vilket är 15 liter mer än i ”coupé-varianten”. 1 710 liter ryms med nedfällt baksäte.
Fler siffror påverkas av karossförändringen. Så klart blir luftmotståndet ett annat. Ett så kallad Cd-värde på 0,265 är aningen sämre än för Enyaq Coupé RS iV som har ett värde på 0,234. Mer luftmotstånd leder till högre energiförbrukning. Officiellt når Enyaq RS iV 50,0 mil mellan laddningarna, fyra kilometer kortare än vad Enyaq Coupé RS iV når. Skillnaden kan nästan ses som försumbar.
Skoda Enyaq RS iV har samma drivlina som Enyaq Coupé RS iV, en drivlina som även delas med Volkswagen ID.4 GTX och ID.5 GTX. Två elmotorer står för framdrivningen som sker över samtliga fyra hjul. Bilen är alltså fyrhjulsdriven.
Sammanlagd effekt uppgår till 220 kW (kilowatt) vilket är detsamma som 299 hästkrafter. Maxvridet ligger på 460 newtonmeter.
Batteriet är på 82 kWh (brutto, 77 kWh netto) och kan vid snabbladdning hantera effekter på upp till 135 kW. Vid normalladdning (ofta även kallad hemmaladdning) klarar ombordladdaren maximalt 11 kW.
Accelerationen från stillastående till 100 km/h går på 6,5 sekunder. Siffran är densamma som för den slankare ”coupé-versionen”. En annan siffra som är densamma är toppfartssiffran – 180 km/h, det säga tjugo upp jämfört med övriga Enyaq-versioner utan RS-tillägg.
Skoda Enyaq RS iV introduceras på marknaden under 2023. Några priser finns ännu inte, men en riktpinne vid en gissning är ingångspriset för Skoda Enyaq Coupé RS iV som är 699 000 kronor. Tittar vi på skillnaderna mellan övriga Enyaq-modellversioner i de båda karossutförandena bör Skoda Enyaq RS iV landa strax under 670 000 kronor.
Missa inte
Följande provkörningar och dueller kan intressera dig.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se