Skoda Enyaq Sportline iV – elbilen har blivit tuffare
Än har du inte kunnat lägga vantarna på Skodas elektriska suv Enyaq iV, och det dröjer fortfarande ett tag innan den når svensk mark. Men det hindrar inte tjeckerna från att presentera Enyaq med lite tuffare attribut.
På den tiden då bilsalonger var tillåtna (pre-corona) fick vi i Genève i mars 2019 stifta bekantskap med en gul, slank suv från Skoda som lystrade till namnet Vision iV. Den var en studie i vad som komma skall från tjeckerna, baserad på Volkswagen-koncernens MEB-plattform för elektriska bilar.
Två år senare har vi fått reda på hur modellen ser ut i produktionsutförande, att den heter Enyaq iV, att den finns med olika drivlinor och batteristorlekar samt vad den kostar här i Sverige. Vi har till och med provkört den.
Enyaq iV har ännu inte rullat ut på svenska vägar, den når nämligen inte landets Skoda-återförsäljare förrän i maj månad. Dock finns det just nu 13 exemplar av modellen i Sverige, dessa transporteras runt till olika handlare för att visa upp sig under februari månad.
De som under sportlovet passar på att besöka sin lokala Skoda-handlare får inte se Enyaq i det lite tuffare utförandet Sportline. Skoda i Tjeckien har nyligen skickat ut bilder på hur den ser ut i detta utförande, bilder du ser här och i galleriet nedan.
Sportline är en form av dekaltrim, även om det är mer än emblem som piffar upp bilen. Framför allt handlar det om svarta detaljer på utsidan. Grillsargen är lackerad i högblank svart, så även takrailsen, listerna längs dörrsidornas nederkant, fönsterlisterna, ”diffusorn” samt emblemen på bakluckan.
Interiört rör det sig om sportstolar, läderklädd sportratt och instrumentbräda klädd i syntetiskt läder. Inslag av kolfiberliknande detaljer finns också.
Sist men inte minst så innebär Sportline också att chassit har sänkts en aning för ge bilen rätta utseendet och vässa köregenskaperna en smula.
Sportline-utförande finns till tre av Enyaqs fyra drivlinealternativ, nämligen bakhjulsdrivna iV 60 och iV 80 samt fyrhjulsdrivna iV 80x. Prestandaversionen iV RS kan av förklarliga skäl inte utrustas med Sportline då den redan är lagd åt det sportiga hållet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se