Foto: Skoda Auto

Skoda Octavia nu även som Sportline

Ett år efter vårt första test av fjärde och senaste generationen Skoda Octavia lanseras nu Sportline-paketet till den tjeckiska mellanklassbilen.

Senaste generationen Skoda Octavia har halkat efter en smula i försäljningen. Från att stadigt ha legat runt 10-12 plats i statistiken så redovisas den under årets första kvartal på en 18:e plats med hittills 1 295 sålda bilar. Är det bara en tillfällig svacka på formkurvan eller något mer bestående för den tidigare så populära modellen?

Foto: Skoda Auto

Ett år efter lanseringen av den fjärde generationen lanseras nu Sportline – kan det innebära ett nödvändigt lyft i försäljning? Utrustningspaketet innebär, liksom tidigare, svarta exteriördetaljer såsom ramen runt grillen, den lite djupare frontspoilern och femdörrarsversionens bakre spoiler. Den diffusorliknande plastpanelen mellan avgasutblåsen blir också svart, liksom Skoda-bokstäverna på bakstammen. Standard för Sportline blir 17-tumsfälgar.

Inuti märks en ny treekrad ratt och sportstolar med integrerade nackstöd, klädda med klädselmaterialet med det roligaste namnet i dag – ThermoFlux. Sportline-emblem på såväl ratten som framskärmarna, men någon trimning av chassikomponenter handlar utrustningspaketet inte om. 

Det ny-gamla utrustningspaketet, som positionerar sig mellan Style och Octavia RS, kommer att erbjudas till alla karossvarianter och till att motor- och drivlinealternativ.