Skoda Vision E officiell – tjeckernas första elbil som koncept
Så har då den sedan länge omtalade konceptbilen Skoda Vision E avtäckts på bilsalongen i Shanghai. Konceptet bygger på samma idé som Volkswagen I.D. Crozz vilket innebär två elmotorer på 306 hästkrafter och räckvidd på uppemot 50 mil.
I går visade vi er Volkswagens elektriska konceptbil I.D. Crozz. I dag visar vi er dess tvillingbil. De är inte riktigt enäggstvillingar, men inte långt ifrån. Skoda Vision E, som även den har världspremiär på bilsalongen i Shanghai, är nämligen till formen väldigt lik Wolfsburgs variant, dessutom har de samma drivlina. Men i stället för att hänvisa er till gårdagens artikel kör vi här en snabb genomgång av Skoda-varianten som dessutom har en tvåäggstvilling i Audi e-tron Sportback som du redan kunnat läsa om. En hel del av tekniken är densamma i Audin som ändå bjuder på eget utseende, mer volym och framför allt en egen drivlina.
Vision E är faktiskt större än Volkswagen I.D. Crozz med sina 4,69 meter på längden. Det betyder att den är 6,5 centimeter längre. Även hjulbasen är längre på tjecken, 2,85 meter i stället för Volkswagens 2,77 meter. Med andra ord bör Skodan vara rymligare.
Formerna är däremot väldigt lika med samma höga svansföring om än att Skodas variant har en baklucka som sluttar hela vägen ned mot bakstammen. Fönsterlinjerna är om än inte identiska så väldigt lika där Skodans i framkant fortsätter sin horisontella linje. Och just vad gäller sidofönstren så skiljer sig Skodan kraftigt åt från sitt tvillingssyskon, vilket märks framför allt från insidan. Den har nämligen inga B-stolpar vilket skapar en coupébilsliknande känsla. Bakdörrarna är upphängda i bakkant och när båda dörrarna på en sida öppnas upp skapas ett enormt insteg. Än lättare blir insteget av att stolarna är elektriskt justerbara och kan vrida sig 20 grader utåt för att ”välkomna” de åkande som enkelt slinker in på sittplats som består av fyra separata stolar. Stolslösningen med vridfunktionen är en av många Simply Clever-detaljer som gör att Skoda-konceptet skiljer sig åt från Volkswagens variant.
Under den coupéliknande karossen döljer sig två elmotorer, en som driver framaxeln och en som driver den bakre hjulaxeln. Bilen är alltså fyrhjulsdriven och tillsammans producerar motorerna 306 hästkrafter, exakt samma siffra som I.D. Crozz bjuder på. I golvet mellan hjulaxlarna finns batteriet som Skoda inte berättar mycket om men som vi misstänker är av samma kaliber som hos Volkswagens konceptbil, det vill säga 83 kWh (kilowattimmar). Räckvidden är densamma – uppemot 50 mil per laddning enligt NEDC-körcykeln.
Batteriet kan laddas antingen via kabel eller trådlöst, så kallad induktiv laddning med en laddplatta i marken. Vid trådlös laddning tar det lite längre tid att uppnå full batterikapacitet eftersom max effekt vid denna typ av laddning ligger på 11 kW (kilowatt). Vid kabelladdning med effekt på 150 kW sägs 80 procent av batteriets kapacitet nås på endast 30 minuter. Det betyder uppemot 40 mils körning mellan varje 30-minuterspaus.
Att Skoda Vision E är så pass lik Volkswagen I.D. Crozz samt även Audi e-tron Sportback beror så klart på att de alla använder sig av koncernens nya, flexibla MEB-plattform som är speciellt framtagen för elbilar. I dagsläget är det mycket snack om MQB-plattformen som många av koncernens konventionella bilar använder sig av men i framtiden lär det bli mycket MEB, om inte för hela slanten så i alla fall i väldigt hög utsträckning eftersom samtliga ”mainstreammärken” (Volkswagen, Audi, Skoda och Seat) satsar stenhårt på just elektrifiering. Redan 2019 kommer det första elbilarna (Audi) och under 2020 kommer fler (Volkswagen och Skoda). 2025 ska elbilsproduktionen vara i full gång med många modeller för kunderna att välja mellan. Tjeckerna har som mål att var fjärde sålda Skoda-modell om åtta år ska vara en elektrisk bil, antingen som laddhybrid (Superb laddhybrid kommer 2019) eller fullt ut elektrisk.
Skoda Vision E är så klart också autonom, det vill säga självkörande. Dock inte fullt ut då den ”endast” når upp till nivå tre, det vill säga att föraren kan koncentrera sig på andra saker än själva bilkörningen vid flertalet men inte alla trafiksituationer. Föraren måste även vara beredd på att ta över när som helst om bilen eller situationen kräver så.
Förutom eyetracking, där bilen följer förarens ögonrörelser för att ta reda på exempelvis tendenser av trötthet, har Vision E också en hjärtsensor som håller koll på förarens puls. Om pulsen skulle bli för låg kör bilen på egen hand åt sidan och stannar för att därefter ringa ett nödsamtal.
– Med konceptbilen Vision E presenterar vi Skodas framtida designspråk och teknik. Skoda Vision E är företagets första helt eldrivna fordon som också uppfyller den tredje nivån för självkörande fordon. Med Vision E har vi tagit med typiska Skoda-detaljer till en helt ny eldriven modell. Vi kombinerar det nya designspråket med ett generöst kupéutrymme, innovativ teknik, de senaste förarassistans- och säkerhetssystemen och flera Simply Clever-lösningar. Och allt det erbjuder vi tillsammans med en imponerande räckvidd, säger Skodas vd Bernhard Maier.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se