Foto: Skoda

Skodas konceptbil Vision 7S nu officiell

Skoda Vision 7S concept har nu officiellt presenterats, efter att tillverkaren visade skisser förra veckan. Suven får ett batteri på 89 kilowattimmar, vilket ska ge upp till 60 mils räckvidd. Märket visar också mer av sin framtida vision i samband med offentliggörandet.

När Skoda visade skisser på konceptbilen Vision 7S förra veckan fick vi inte veta så mycket mer än att det skulle bli en stor eldriven suv. Nu har Vision 7S officiellt presenterats och fler bilder finns att skåda, inklusive på interiören.

Utvändigt är det som vi redan vet från skisserna stort fokus på aerodynamik och stora ytor för att illustrera märkets nya designspråk – enkelhet och robusthet. Vad som ytterligare avslöjas nu är en ny logotyp som kommer sitta på huven, ovanför den nya grillen som nu är smalare än vi är vana vid. Bilen bygger naturligtvis på Volkswagen-koncernens MEB-plattform. Batteriet är på 89 kilowattimmar, vilket ska ge en räckvidd på upp till 60 mil.

1 AV 4
Ny, avskalad logotyp på huven.
Foto: Skoda
2 AV 4
Foto: Skoda
3 AV 4
Foto: Skoda
4 AV 4
Foto: Skoda

Vad som kanske är mer spännande med offentliggörandet är interiören. Till att börja med har suven plats för sju personer, men sedan handlar det mycket om materialval. De flesta biltillverkare som på sistone har visat upp ”nya designspråk” har alla lagt stor vikt vid just materialvalen – de ska vara hållbara och miljövänliga. Även Skoda kör på det spåret.

Den övre delen av instrumentpanelen och dörrarna består av mörkt konstläder. Under delen och vissa andra områden, som dörrarmstöden, är klädda i ett lättare konstläder som har samma färg som exteriören: Explorer Green. Av namnet att döma ska förstås även färgen spegla hållbarhet. Till sätena, på resterande delar av instrumentbrädan och de centrala delarna av dörrpanelerna har återvunnet tyg använts.

Bilens instrumentpanel pryds av en 14,6 tum stor pekskärm samt en mindre, 8,8 tumsskärm framför ratten – eller snarare på ratten och följer med när man svänger. Ratten är också en nyhet, då den inte är den vanliga, runda som vi är vana vid. Den är i stället rak både upptill och nertill, vilket också är en trend i konceptelbilar.

1 AV 3
Enkel design, ny ratt, och hållbara materialval interiörmässigt.
Foto: Skoda
2 AV 3
Foto: Skoda
3 AV 3
Foto: Skoda

I samband med att konceptbilen Vision 7S presenteras får vi också veta mer om Skodas nya varumärkesidentitet, som de beskriver det. Det är det nya formspråket som bilen visualiserar, den nya logotypen och utöver det även en uppdaterad företagsidentitet. Det innebär bland annat tre nya helelektriska modeller på marknaden till 2026 – och ännu fler ska komma.

Märket räknar med att öka sin europeiska försäljning av just elbilar till över 70 procent till 2030. Därför ska Skoda investera ytterligare mer än 50 miljarder kronor i e-mobilitet och 7 miljarder kronor i digitalisering de kommande fem åren.

– I dag är en mycket speciell dag i Skoda Autos historia: vi avslöjar vår nya varumärkesidentitet, inklusive en ny logotyp och CI-uppdatering. Med konceptstudien Vision 7S ger vi en specifik förhandstitt på en helt ny Skoda-modell som kommer att avrunda toppen av vår produktportfölj och kundbas. Detta kommer att sätta oss i en ännu starkare position för omvandlingens decennium, kommenterar Klaus Zellmer, vd på Skoda Auto.