Smakprov på Aston Martin Rapide E
Aston Martins första elbil, Rapide E, ska byggas i 155 exemplar och levereras under slutet av nästa år. Här är två färska bilder på delar av bygget.
Att Aston Martins första eldriva bilmodell blir Rapide E vet vi sedan tidigare. Redan för ett år sedan skrev vi om bilen som tagits fram i samarbete med Williams Advanced Engineering och två år tidigare behandlade vi konceptbilen. Nu får vi se de första riktiga bilderna på bilen i fråga.
Bilderna visar det främre vänstra hörnet av bilen, alltså hjul och flygel, medan den andra visar drivlinan uppifrån.
Med bilderna kommer även en del ny data om Rapide E. Elmotorerna kommer att vara två till antalet och driva bakhjulen. Den maximala motoreffekten kommer att vara 610 hästkrafter och vridmomenten 950 newtonmeter. Accelerationen 0-96 km/h går på under fyra sekunder men någon topphastighet nämns inte. Räckvidden är i alla fall strax över 32 mil enligt WLTP-cykeln.
Batteripaketet med 18 650 celler och en kapacitet på 65 kWh, är placerade under ”motorhuven” fram. Bilen har ett 800-voltssystem och korta laddtider – en timmes laddning ger under optimala förhållanden 50 mils körning – alltså längre än bilens räckvidd i dagsläget.
Aston Martin har inte bara jobbat med teknik utan även aerodynamik. På den ena bilden ser vi de specialutvecklade fälgarna och på dessa är lättrullande däck från Pirelli monterade. Bilen som helhet har bättre aerodynamik och kylning än basmodellen Rapide S – en modell som kom 2013 och som vi på Teknikens Värld både har provkört och testat.
Aston Martin har jobbat mycket med att behåll känslan från den V12-försedda urmodellen och därför ”bara” gjort den bakhjulsdriven.
Modellen ska byggas i en serie om 155 exemplar och levereras under sista kvartalet 2019. Märkets elbilar kommer att byggas den nya fabriken i St Athan även om Aston Martins introduktionsfilm om bygget luktar mer avgaser.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se