Foto: Smart

Smart #1 offentliggjord – liten eldriven suv

Nu visas Smarts modell #1 upp för allmänheten. Den lilla el-suven ska markera en ny era och samtidigt gestalta märkets omstart. Bilen har en batterikapacitet på 66 kWh som ger en uppskattad räckvidd på upp till 44 mil.

Smart #1 presenterades redan i höstas, på en nedbantad Bilsalongen i München. Då fick vi veta dess storlek (som dock justerats lite sedan dess): 427 centimeter lång, 182 centimeter bred och 164 centimeter hög. Resten av specifikationerna har sparats till nu. Axelavståndet mäter 275 centimeter, bilens vikt (utan förare) är 1 820 kilo och maxlast är 450 kilo. Frunken, som utrymmet under huven på elbilar kallas, rymmer 15 liter och bagaget rymmer 273–411 liter.

Batterikapaciteten ligger på 66 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 44 mil. Bilen kan laddas med 22 kW (AC) eller 150 kW (DC). Smart uppskattar att snabbladdning från 10 till 80 procent ska ta 30 minuter.

En elmotor på 200 kW (272 hk) och 343 newtonmeter driver bakhjulen. Någon accelerationssiffra har Smart inte valt att dela med sig av, däremot får vi reda på att toppfarten är 180 km/h.

Exteriören är en rund historia och präglas av sådant som associeras med elbilar: dolda elektriska dörrhandtag, ramlösa dörrar och panoramatak.

1 AV 4
Interiören ser avskalad ut.
Foto: Smart
2 AV 4
Foto: Smart
3 AV 4
Foto: Smart
4 AV 4
Foto: Smart

– Den nya Smart #1 står för återstarten av det smarta varumärket och visar upp vårt nya design-DNA av Sensual Producty. Den är vuxen, cool och förkroppsligar skönhet med smarta lösningar. Därför är det nytt, fräscht och förtrollande, säger Gorden Wagener, chief design officer på Mercedes-Benz AG.

Infotainmentsystemet, som kommer vara väldigt uppkopplat – låt oss återkomma till det – styrs med en 12,8 tum stor pekskärm i kupén. Framför ratten finns så klart också en skärm, på 9,2 tum, och i rutan finns en head up-display på 10 tum.

Sedan 2019 ägs tillverkaren till hälften av tyska Daimler och till andra hälften av Volvo Cars kinesiska ägare Geely. På mässan i höstas meddelade Smart att #1 skulle bli en markering av märkets omstart. Framöver ska alla Smart-modeller vara elektrifierade och fokusera på ny och föränderlig mobilitet, OTA-uppdateringar är givet.

Smart #1 har därför ett anpassningsbart infotainment-användargränssnitt och en appliknande miljö och dess syfte är att sammanföra människor, platser och upplevelser. Det går till exempel att styra belysningen och driftmenyerna och Smart menar att tekniken ska möjliggöra en bekymmersfri elektrisk upplevelse. Och alltihop är kopplat till ett personligt Smart-ID och ska vara skyddat med hjälp av kryptering.

1 AV 4
Foto: Smart
2 AV 4
Foto: Smart
3 AV 4
Foto: Smart
4 AV 4
Foto: Smart

Även affärsmodellen är märkets nyhet, de satsar på något som liknad Lynk & Cos nätverkssystem. Användaren (notera: inte föraren eller bilägaren) ska bestämma när och var denne vill samla information, göra själva köpet eller något annat. Det blir både en digital och fysisk detaljhandel, menar Smart.

– Vi är mycket stolta över att äntligen presentera produktionsversionen av vår smarta #1. Det är inte bara en symbol för vårt nya smarta tillvägagångssätt, utan det är också kärnan i allt som kommer. Med det nya varumärket kommer vi att lägga ett ännu större fokus på en sömlös mobilitetsupplevelse, säger Dirk Adelmann, vd Smart Europe.

Tillverkaren arbetar för att få till ett bra nätverk med showrooms i Europa, ännu finns ingen information om exakt när bilen kommer hit. Det som är sagt sedan tidigare är att bilen väntas gå i produktion nästa år.