Smart #1 på vintertest – visas upp i år
Nya Smart i vindtunnel och vintertest. Den eldrivna lilla suven visas upp senare i år.
Bilsalongen i München hösten förra året var en nedbantad historia men där presenterades även en uppumpad bil: nya Smart. Elbilen Concept #1 gav en försmak på vad vi hade att vänta oss från det tidigare Daimler-ägda märket som sedan 2019 även har kinesiskas Geely vid rodret.
Modellen #1 kommer att presenteras senare i år och nu genomförs tester av bilen. Bilder som Smart har släppt visar en bil som är ganska lik det koncept som visades upp München.
Karossens runda hörn, infällda dörrhandtag och ”aktiva” grill hjälper bilen att få ett luftmotstånd på 0,29 Cd, en inte allt för dålig siffra med tanke på att det handlar om en suv om än i litet format. Bilen mäter i centimeter 429 på längden, 191 i bredd och 170 i höjd att jämföra med 349, 164 respektive 155 centimeter för modellen Forfour som den ersätter.
Bilen ska även ha testats i temperaturer neråt 40 minusgrader för att sätta batteriuppvärmningen på prov. Inga övriga tekniska detaljer finns att utläsa förutom att elmotorn levereras av Bosch. Sannolikt kommer bilen att byggas på plattformen SEA, samma som Volvos kommande lilla elbil med internkod Volvo V216 – XC20 kallad även om Volvo ska sluta med alfanumeriska modellnamn.
Smarts modellnamn #1 ska föra tankarna till så kallade hashtags och få bilen att framstå som en trendsättare – precis som originalet Smart City Coupé (senare Fortwo) som täcktes av under Frankfurtsalongen 1997.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se