Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Smart #1 – tre snabba från provkörningen

Smart har presenterat sin första bil efter att halva märket blev en del av kinesiska Geely-koncernen i fjol. Vår reporter Sanne Väli-Tainio har kört märkets nya elbil och ger oss sina första intryck.

Hej Sanne, du har provkört Smart #1, är den smart?
– Haha, Smart som märke har ju tidigare varit inriktade på att göra bilar som sticker ut. Här har de släppt en kompakt suv, precis som de flesta andra tillverkarna, så ur det perspektivet är de en i mängden nu. Däremot försöker de sticka ut med design och i sitt nya infotainmentsystem, där det finns en liten maskot, som jag inte vill avslöja för mycket om här. Det får man läsa om i provkörningsartikeln senare.

Spännande! Hur är den att köra?
– Den är faktiskt roligare än man kan tro, då den har ganska mycket effekt med tanke på storleken på bilen. 200 kW... och hela 315 kW i den värre Brabus-varianten. Lite gokart-feeling fick jag nog allt.

Liten bil sväljer inte jättemycket där bak. 273 liter med baksätet i normalposition.
Liten bil sväljer inte jättemycket där bak. 273 liter med baksätet i normalposition.
Liten bil sväljer inte jättemycket där bak. 273 liter med baksätet i normalposition.
Infotainmentskärmen är på 12,8 tum.
Infotainmentskärmen är på 12,8 tum.
Infotainmentskärmen är på 12,8 tum.
Smart #1 är knappt 4,3 meter lång och väger över 1,8 ton.
Smart #1 är knappt 4,3 meter lång och väger över 1,8 ton.
Smart #1 är knappt 4,3 meter lång och väger över 1,8 ton.
1 AV 5
Liten bil sväljer inte jättemycket där bak. 273 liter med baksätet i normalposition.
Foto: Smart
2 AV 5
Infotainmentskärmen är på 12,8 tum.
Foto: Smart
3 AV 5
Smart #1 är knappt 4,3 meter lång och väger över 1,8 ton.
Foto: Smart
4 AV 5
Foto: Smart
5 AV 5
Foto: Smart

När kommer den och vad kommer den kosta?
– Sverige är tydligen en ganska ny marknad för Smart, så den kommer inte hit förrän tredje kvartalet nästa år. Och den har tyvärr inte fått något svenskt pris än, så det får vi vänta på.

Vi tackar Sanne och inväntar hennes kompletta provkörningsrapport i kommande nummer av Teknikens Värld, som så klart även kommer att kunna läsas här på sajten om du är Premium-prenumerant.