Foto: Smart

Smart växer med Geely-pengar – ny småbil ska vända på steken

Mercedes var på väg att lägga ner bilmärket Smart efter år av förluster.

Men Volvo-ägarna Geely ville annat.

Nu äger Geely och Mercedes hälften var i nya Smart.

I höst kommer den första bilen – en eldriven småbil.

Jan-Erik Berggren

Mercedes lanserade Smart som en citybil. Det rullade fram flera versioner och både två- och fyrsitsiga fordon. Det kom till och med en Smart utan tak och A-stolpar – vilket kanske inte var så smart egentligen.

Efter år av förluster trots massiv marknadsföring av varumärket tröttnade Mercedes. Det behövdes pengar till elektrifiering och mjukvaruutveckling i stället för att försöka sälja små bilar utan tillräcklig vinstmarginal.

Dödsdomen var redan klubbad när kinesiska Geely gav Smart en räddande hand. Nu, efter några års utveckling, står Smarts vd för Europa, Dirk Adelmann, redo att presentera nya Smarts första nya bil döpt till #1. Och det ska uttalas så – hashtag ett.

Målsättningen är att behålla befintliga kunder samt locka nya till en eldriven småbilsframtid. Smart #1 är 4,3 meter lång och målgruppen är generation X (personer födda mellan 1965 och 1980), generation Y (personer födda 1981 till 1996) samt unga familjer.

45-årige Dirk Adelmann ska alltså finnas mitt i målgruppen.

Snabb tillväxt

Adelmann har halvt om halvt lovat sitt nät av återförsäljare att Smart inom kort ska komma tillbaka till glansdagarna då de sålde 130 000 bilar i Europa. Så det är en tuff målsättning för ett bilmärke som nära nog startar om från noll.

Orderböckerna ska öppna i september med de första leveranserna till kunder på premiärmarknaden Tyskland redan i december. Smart ska säljas i 13 länder i Europa och efter Tyskland följer Spanien, Italien och Frankrike. Troligen kommer även Sverige och Norge med på Smarts karta över Europa.

Smart #1 ska ha en räckvidd på 44 mil och en prislapp i Europa på cirka 350 000 kronor, plus vissa lokala skatter.

Dirk Adelmann kallar Smarts positionering på marknaden för ”light premium” vilket kan betyda priser i paritet med BMW, DS, Volvo och Audi.

Lagom till Smarts lansering har Mercedes vd Ola Källenius tillkännagivit att de planerar att dra ner på utbudet av de allra minsta bilarna. Mercedes planerar alltså att inte fortsätta med bilar i traditionell storlek som A-klass och B-klass vilket öppnar för att Smart ska kunna erövra kunder från systermärket.

Säljs med snabb laddning

Smart #1 ska säljas med en ombordladdare för 22 kW laddning i en laddbox samt möjlighet till laddning upp till 150 kW i en snabbladdare. 

Bilen byggs på Geelys nya elbilsplattform SEA vilket betyder att Smart ska kunna bygga en rad olika stora bilar och med flera olika batteripaket, allt efter marknadens önskemål. Bilen ska byggas i Kina för export till Europa.

Mercedes ska fortsätta att sälja nuvarande Smart Fortwo och den bilen ingår inte i ”nya Smart”.