Snabbare DS 7 har fått ett ansiktslyft – och fler motorer
Det franska premiummärket har presenterat senaste versionen av crossbacken DS 7. Bland nyheterna märks fler hästkrafter, en satsning på laddhybrider med fler motoralternativ och en försköning av bilens yttre och inre.
Modellen har hunnit få fyra år på nacken och det är dags för Stellantis att skicka den under kniven. En helt ny design – genomarbetad och sammanhängande, enligt fransoserna – ska nu känneteckna nya DS 7.
Bilen har fått en ny karaktär tack vare den nya designen, en ny ”dynamisk” front och skarpare linjer. Men den stora nyheten är att man nu storsatsar på laddhybrider. 2020 fick modellen sin första laddhybriddrivlina och denna ska nu utökas.
I den senaste versionen kan köpare välja mellan tre olika laddhybridalternativ:
DS 7 E-Tense 225 – med en bensindriven PureTech-motor på 180 hästkrafter kombinerat med en 110 hästkrafter stark elmotor, med en åttastegad automatlåda.
DS 7 E-Tense 4x4 300 – har en PureTech-motor på 200 hästkrafter och fyrhjulsdrift tack vare de två elmotorerna på 110, respektive 112 hästkrafter.
DS 7 E-Tense 4x4 360 – erbjuder samma tekniska lösningar som ovan fast, som namnet antyder, är uppskruvad för att utvinna fler hästkrafter, närmare bestämt 360 stycken.
Enligt WLTP ger det 14,2 kWh stora batteriet en fullständig elektrisk räckvidd på upp till 65 kilometer. Laddtiden med en 7,4 kW-laddare landar runt två timmar.
Ett nytt infotainmentsystem, kallat Iris, har tillkommit. Där kan föraren konfigurera gränssnittet fritt, styra det med hjälp av rösten och peka på en tolv tum stor skärm med funktioner som navigation, digitala källor och annat.
En ny ljussignatur är också bland nyheterna där syftet ska vara att ge DS 7 en ”ännu mer utmärkande profil”. Det gäller även baktill där bakljusen blivit smalare och omdesignats i en mörk metalliclack, samt att det står skrivet DS Automobiles på bakluckan.
Interiört har man, enligt egen utsago, låtit sig inspireras av modehusen i Paris och sätena erbjuds i ett antal olika färger och material. Utöver det har bilen utrustats med ett kamerastyrt system som anpassar fjädringen efter vägbanans skick, samt ett nattaktivt system som identifierar andra trafikanter, djur och cyklister i mörkret.
De första modellerna anländer under hösten 2022 och nya DS 7 kommer att produceras i franska Mulhouse. Någon prislapp tycks ännu inte vara bestämd.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se