Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya Jeep Renegade och Compass i ”Upland”-utförande.
Nya Jeep Renegade och Compass i ”Upland”-utförande.
Nya Jeep Renegade och Compass i ”Upland”-utförande.
1 AV 2
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren, som är med i juryn, är på plats i Bryssel.
2 AV 2
Nya Jeep Renegade och Compass i ”Upland”-utförande.
Foto: Max Sarotto / Jeep

Specialversioner av Jeep Renegade och Compass tillgängliga

Jeep har nu öppnat orderböckerna för uppdaterade Renegade och Compass, två modeller som finns i en rad olika versioner. Varierande hybridvarianter och både tvåhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet finns tillgängligt – och förstås, specialversionen Upland.

Nya Jeep Renegade och Compass går nu att köpa och de kommer med en rad motoralternativ och valet mellan två- eller fyrhjulsdrift. Dessutom finns de att köpa som specialutgåvor med tilläggsnamnet Upland.

Upland innebär 240 hästkrafters laddhybridmotor och fyrhjulsdrift, för båda modellerna. Batteriet är på 11,4 kWh och ska räcka till fem mils körning på el. Compass kan man också få i den lite nättare versionen ”High Altitude” som innebär 130 hästar och hybrid, tillsammans med dubbelkopplingslåda och framhjulsdrift.

– Jeep Renegade och Compass är två av de Jeep-suvar som bäst uttrycker de legendariska varumärkesvärdena Frihet, Äventyr, Passion och Autenticitet. Både Upland- och High Altitude-versionerna är fullt utrustade för att erbjuda en stark kundfördel. De kan hantera både jämna vägar och den stenigaste terrängen och låter kunderna ”gå var som helst och göra vad som helst, säger Eric Laforge, chef för Jeep Brand Enlarged Europe, i ett pressmeddelande.

Jeep Compass Upland invändigt. Liten skärm.
Jeep Compass Upland invändigt. Liten skärm.
Jeep Compass Upland invändigt. Liten skärm.
Baktill.
Baktill.
Baktill.
Compass i High Altitude-utförande.
Compass i High Altitude-utförande.
Compass i High Altitude-utförande.
1 AV 3
Jeep Compass Upland invändigt. Liten skärm.
Foto: Max Sarotto / Jeep
2 AV 3
Baktill.
Foto: Max Sarotto / Jeep
3 AV 3
Compass i High Altitude-utförande.
Foto: Jeep

Utseendemässigt har terrängutseendet förstärkts, menar Jeep, samtidigt som det fått mer ”elegans”. Det betyder i stort sett mjukt fyrkantigt, som de flesta nya terrängbilar på marknaden. Och så har de förstås LED-strålkastare och takräcke.

Invändigt har man i Renegade petat in en 7-tumsskärm framför ratten och en 8,4-tums pekskärm på mittkonsolen. I Compass Upland och High Altitude är de något större: 10,25 tum framför ratten och 10,1 tum pekskärm. Android Auto och Apple CarPlay är kompatibelt och utöver det finns de viktigaste assisterande funktionerna – vad nu det innebär. Jeep nämner filhållningsassistent och adaptiv farthållare som exempel, men inte mer.

Designen i interiören är både praktisk och ”snygg”. Krom- och bronsfärgade detaljer på ratten, instrumentpanelen, högtalare och ventiler bidrar till ”snygg” och att sätena är tvättbara bidrar till det praktiska. En terrängbil blir lätt smutsig, så det krävs att man lätt kan tvätta den både ut- och invändigt för att den ska anses praktisk.