Foto: Wiesmann

Sportbilstillverkaren Wiesmann elektrifierar

Sportbilstillverkaren har återuppstått och har sin första elektrifierade bilmodell på test.

Minns du Wiesmann? Den tyska sportbilstillverkaren som lanserade ett par retrodoftande modeller för närmare 20 år sedan? 2014 stoppades produktionen och nya engelska ägare klev in med Roheen Berry som vd och tog över rodret.

Till 2020 skulle en ny bil lanseras något som inte förverkligats ännu. Nu är det klart att Project Gecko, som den går under namnet som, får sällskap av märkets första elektrifierade bil. Man har släppt bilder på bilen där den testas under vinterförhållanden och med de följer inte allt för matnyttig information.

Wiesmanns former känns igen, men hur blir det med tekniken? Foto: Wiesmann

Bilen går i alla fall under namnet Thunderball och ska vara en Wiesmann för den moderna eran, utan att tumma på märkets kärnvärden: prestanda, hantverk och ren njutning, menar man.

Stora ord, men vi imponerades när vi körde bilarna GT och Roadster när det begav sig. ”Kvaliteten är överraskande hög. Har du pengarna så vågar du faktiskt köpa dig en Wiesmann. Motor och drivlina samspelar fint i detta monster” och ”Prislappen är farligt nära Porsche 911, men Wiesmann köps av människor som står över dussinvaror och söker något helt unikt på fyra hjul”, löd summeringarna.

Wiesmann har tydigare byggt både roadsters och coupéer. Foto: Wiesmann

Inga tekniska detaljer avslöjas om Thunderball, inte ens om det faktiskt rör sig om en elektrifierad bil men det är lätt att läsa mellan raderna.

– Nu när bilindustrin genomgår sin sin största revolution på årtionden är det läge att presentera återkomsten av en uppfräschad, pånyttfödd och nyladdad motorikon, skriver Roheen Berry på Facebook och menar att detta är en bil för det nya årtusendet samt att det kommer mer.

Märket har tidigare varit tätt förknippat med BMW och använt deras drivlinor. Om det består med en eventuell elektrifiering återstår att se.