SsangYong Korando elektrifieras med stort batteri
En helt ny generation SsangYong Korando avtäcktes på vårens bilsalong i Genève. Nu bekräftar SsangYong att Korando kommer i eldrivet utförande, och kanske har de hittat ett hål i elbilsmarknaden.
Fjärde generationen SsangYong Korando premiärvisades på Genèvesalongen i våras men än så länge har den inte visat några tecken på att komma hit till den svenska marknaden. Den presenterades med en bensinmotor på 1,5 liter och en 1,6-litersdiesel och att en eldriven version också skulle komma nämndes bara lite i förbifarten.
Nu avslöjar sydkoreanerna mer om den kommande elbilen. Den förväntas få namnet Korando E100 och ska släppas ut på marknaden under första kvartalet 2021. Den ska på framhjulen av en elmotor med 190 hästkrafter och ha ett batteripaket med en kapacitet på 61,5 kWh. Det ska ge Korando E100 en räckvidd på cirka 42 mil enligt mätning i NEDC-körcykeln. Det är i underkant mot vad konkurrenter som Hyundai Kona Electric (44,9 mil) och Kia e-Niro (45,5 mil) presterar, men nya Korando är en lite större bil med bättre innerutrymmen som kan göra att den hittar en egen plats på elsuvmarknaden.
Korando blir SsangYongs första elbil, men den kommer att få sällskap av fler. Den lite mindre modellen Tivoli väntas också elektrifieras och SsangYong har för brittiska Autoexpress avslöjat att de arbetar på en ny plattformsarkitektur endast avsedd för elektriskt drivna modeller i C- och D-segmenten. Den första bilen ska stå färdig år 2024.
SsangYongs elektriska satsning kommer inte helt ur intet. Sedan 2011 ägs märket av indiska Mahindra som har tidigare erfarenheter av elbilar och dessutom tävlar i Formel E.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se