SSC SC-01 är Kinas nya folksportbil
Kineserna har redan kommit på bred front i Europa. Men hittills har det handlat om praktiska bruksvagnar. Nu kan det bli ändring på det.
Ett kinesiskt startup-bolag, kallat Small Sports Car eller SSC, har uttalat en ambition om att lansera en eldriven sportbil med produktionsstart redan nästa år. SSC SC-01 är liten och tvåsitsig, med ett formspråk som påminner om Alpine A110, eller kanske Lancia Stratos. Företaget kallar den för en ”nationell sportbil” med ”renodlad körglädje”.
Motorer finns både fram och bak, på tillsammans 435 hästkrafter eller 320 kilowatt, och de matas av ett batteripaket som är monterat bakom förarkabinen. Placeringen ska möjliggöra en låg körställning och ett litet tröghetsmoment vid kurvtagning.
Vilken kapacitet batteripaketet får vet vi inte, men det sägs att det ska räcka till 50 mils körning enligt den gamla, generösa körcykeln NEDC. Sprinten 0–100 kilometer per timme ska klaras av på 3,9 sekunder.
Måttmässigt ska SSC SC-01 sträcka sig 409 centimeter på längden, 182 centimeter på bredden och 116 centimeter på höjden. Vikten anges till låga 1 300 kilo, avgjort spinkigt i elbilssammanhang. En förklaring kan vara den rörramsstruktur som bilens ska bygga på.
Interiören får vi inte se, men sägs vara minimalistisk utan infotainmentskärm. I stället ska samtliga funktioner skötas med konventionella knappar.
De första leveranserna på den kinesiska marknaden väntas under det fjärde kvartalet 2023 och priset är satt till 300 000 yuan, motsvarande ungefär 475 000 kronor. Om den kommer till Europa och Sverige framöver, det är skrivet i stjärnorna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se