Stellantis ska utveckla fyra nya elbilsplattformar
Stellantis har meddelat att koncernen ska utveckla fyra nya plattformar som främst ska vara avsedda för elbilar. De två första ska bygga små och medelstora bilar och plattformarna ska utvecklas i Europa.
De nya plattformarna definieras av Stellantis som ”BEV by design”, vilket betyder att de i första hand ska bygga batteridrivna fordon. De ska däremot även ha stöd för förbränningsvarianter så länge det råder efterfrågan på dessa, detta rapporterar Automotive News Europe. Plattformarna ska heta STLA Small, Medium, Large och Frame. Large och Frame är för större bilar och det är inte uttalat vart de ska utvecklas – men inte helt osannolikt i Nordamerika, där sådana bilar har störst marknad. Totalt ska de fyra nya arkitekturerna kunna bygga upp till 2 miljoner fordon per år.
LÄS OCKSÅ: Stellantis-chefen: Europa vill inte ha bensinmotorer
Koncernens vd Carlos Tavares har bekräftat att Stellantis ska bygga totalt fyra modeller för tre av sina varumärken på STLA Medium i sin fabrik i Melfi i Italien. Enligt Automotive News Europe kommer det vara två DS-modeller, en Lancia och en Opel/Vauxhall.
Plattformarna ska kunna erbjuda längre räckvidd jämfört med de flesta nuvarande elbilar. Här kommer lite mer specifikationer och de enskilda plattformarnas avsedda syften:
STLA Small: Längd 350–430 centimeter, batteripaket på 37–82 kilowattimmar och räckvidd på upp till 500 kilometer. De kommer att omfatta mindre fordon, främst från Citroën, DS, Fiat, Lancia, Opel/Vauxhall och Peugeot. Första bilen beräknas debutera 2026, kanske Jeep Renegades efterträdare.
STLA Medium: Längd 435–500 centimeter, batteripaket på 87–104 kilowattimmar och räckvidd på upp till 700 kilometer. De kommer att inkludera kompakta och medelstora modeller för många av Stellantis 14 varumärken. Första bilen planeras komma 2024, möjligen en ny crossover från DS.
LÄS OCKSÅ: Carlos Tavares: Nya bilar blir för dyra
STLA Large: Fordonen kommer att vara 465–540 centimeter långa, ha batteripaket på 101–118 kilowattimmar och en räckvidd på upp till 800 kilometer. Plattformen är avsedd för medelstora och stora fordon, för märkena Alfa Romeo, Chrysler, Dodge och Jeep. Första lansering planeras till 2024, eventuellt med en modell från Dodge.
STLA-ram: Modellerna kommer att vara 540–590 centimeter långa, batteripaket på 159 till över 200 kilowattimmar och en räckvidd på upp till 800 kilometer. Denna kommer användas för märkena Ram och Jeep. Även här planeras en första bil till 2024 och det blir kanske en eldriven version av Rams lättare pickup.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se