Stockholms lokaltrafik får självkörande bussar
Efter en testperiod i Kista ska självkörande bussar ingå i SL-trafiken i Barkaby. Men först kör de utan passagerare.
Självkörande bussar rullar runt om i världen, så även i Kista norr om Stockholm där Nobina blev först ut i Norden med fordonstypen på allmän väg. Efter tre månader hade bussarna avverkat 2 000 kilometer med 10 000 resenärer.
Tidigare i år blev det klart att man ska var med att skapa världens mest moderna stadstrafik i Barkabystaden i Järfälla, där de självkörande bussarna utgör en del. Totalt kostar projektet 200 miljoner kronor.
Senare nu i oktober månad börjar de självkörande bussarna att rulla – dock utan passagerare. De måste först bygga upp virtuell räls. Bussarna är av samma typ som i Kista men har vidareutvecklats och kan nu köras i 20 km/h. De har tidigare, med viss rätt, kritiserats för att vara allt för långsamma med sina 12 km/h.
Även om bussarna i Kista klarade vinterväglaget bra så stötte man på andra problem.
– Det som har förorsakat vissa fördröjningar är andra fordon som felparkerats. Står något i vägen gör bussarna precis vad de ska, det vill säga stannar, säger Peter Hafmar från Nobina.
Bussarna i Barkaby kommer att ingå i den vanliga SL-trafiken men något datum för premiären är ännu inte satt, rapporterar Järfälla Tidning.
Bussarna rymmer elva passagerare och är av märket Easy Mile och mäter i centimeter 402 i längd, 202 i bredd, 287 på höjden och väger 3030 kg. Motoreffekten är 16 kW, cirka 21,5 hästkrafter.
Filmen nedan kommer från stockholmdirekt.se.
https://delivery.youplay.se/load.html?zone_id=895&player=sp&part_id=203580&addons=000&time=0&disable_sharing=false
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se