Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Subaru Solterra
Subaru Solterra
Subaru Solterra
Subaru Solterra Foto: Subaru

Subaru Solterra är här – märkets första elbil

Så var det till sist dags för Subaru att ge sig in i elektrifieringsrejset med sin första elbil betitlad Solterra. Modellen anländer med märkets välkända fyrhjulsdrift kombinerat med en hel del Toyota.

I våras meddelade den japanska biltillverkaren Subaru att man planerar en batterielektrisk bil kallad Solterra efter latinets ”sol” och ”terra”, vilket givetvis betyder solen och jorden. I höstas släpptes ytterligare detaljer och teaserbilder på modellen som nu äntligen är här på riktigt. Solterra blir företagets första elbil att se dagens (sol)ljus.

Bilen har utvecklats gemensamt med Toyota, vilket märks inte minst på utsidan. Solterra påminner inte så lite om syskonet Toyota bZ4x som presenterades för knappt två veckor sedan. Subarus variant skiljer sig åt främst vid grillen samt vid baklyktorna. Strålkastarna ger även bilen en viss Subaru-känsla. Enligt företaget själva var målet att bygga en Subaru som kunderna verkligen känner att är en Subaru. Vad det nu betyder.

Alldeles oavsett är bilen den första att byggas på den nya e-Subaru Global-plattformen som utvecklats tillsammans med Toyota. Plattformen ska ge kördynamik i toppklass, stabilitet och en låg tyngdpunkt. Den tillåter dessutom modellen att kombinera Toyotas elektrifieringsteknik med Subarus högt aktade fyrhjulsdrift. Invändigt märks en lågt liggande instrumentpanel med högt placerade instrument.

Subaru Solterra
Subaru Solterra
Subaru Solterra
Subaru Solterra
Subaru Solterra
Subaru Solterra
1 AV 2
Subaru Solterra
Foto: Subaru
2 AV 2
Subaru Solterra
Foto: Subaru

Drivlinan består av ett system där fram- och bakhjulen drivs med separata motorer och bilen har därtill getts en grip control-funktion för att öka stabiliteten på tufft väglag. Likt sin Toyota-släkting erbjuds Solterra i två versioner: framhjulsdriven eller med AWD. Båda kommer med ett litiumjonbatteri på 71,4 kWh.

Specifikationerna som kablats ut för bilen är än så länge enbart Japan-specifika men de känns tydligt igen från bZ4x. Den framhjulsdrivna versionen kommer med en ensam motor på 150 kW (204 hk) med en räckvidd på 53 mil, enligt japanska körcykeln. Den fyrhjulsdrivna versionen kommer med dubbla motorer på 80 kW (totalt 160 kW, dvs 218 hk) och en räckvidd på 45 mil, även här uppmätt enligt japanskt mönster. Tittar vi på Toyota-syskonet är räckvidden, som bäst, drygt 45 mil enligt europeiskt mätsätt (WLTP).

Subaru Solterra kommer starta försäljningen på nyckelmarknader som Europa, Japan, Kanada, Kina och USA i mitten av 2022.