Suda – ny elbil från Kina till Europa
Det kommer inte bara otäcka virus från Kina, det kommer elbilar också. Tillverkaren Suda Electric Vehicle Technology har börjat skeppa bilar till Tyskland för att inleda sin export till Europa.
Det säljs allt fler elbilar i Europa som enligt färsk statistik nu kört om Kina som den region där det säljs allra flest elbilar. Det har förstås kinesiska biltillverkare förstått varför export till Europa blir allt viktigare.
Kinesiska Byton planerar att börja sälja elbilar i Europa senare i år och har kontrakt med svenska Hedin Bil för import. En annan tillverkare som har långt gångna planer på export till Europa är Aiways. Sen kommer förstås Geely-märkena Polestar, Lynk & Co och Geometry att komma till Europa förr eller senare.
Och nu behöver vi lära oss ytterligare ett namn: Suda.
Suda har skeppat 200 elbilar med destination Düsseldorf för att inleda sin export till Europa. Det handlar om modellen SA01BC, en kompakt liten sedan med 30 mils räckvidd och en toppfart på 130 km/h. De första 200 bilarna ska följas av ytterligare 12 000 bilar redan det här året.
Suda ska också börja exportera bilar till övriga länder i Asien. Suda har bara tillverkat bilar i tio år och började med långsammare elfordon hemma i Sanmenxia. Förra året fick Suda tillstånd av den kinesiska staten att börja bygga personbilar.
Tillverkaren SAIC har exporterat elbilar till Storbritannien, Nederländerna och Norge och då använt varumärket Morgan. Great Wall och Jianghuai Automobile har också aviserat export av elbilar till Europa.
Under det första kvartalet i år såldes närmare 80 000 elbilar på de fem största marknaderna i Europa. Därmed såldes det aningen fler bilar i Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien och Spanien än i Kina. Försäljningen i Europa fördubblades jämfört med samma period förra året och trenden har fortsatt, trots coronakrisen. Räknar vi in även laddhybriderna är Europa den region i världen där det säljs klart flest laddbara bilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se