Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Svenska priser på Volkswagen Tiguan och Arteon laddhybrid

Volkswagen fortsätter att presentera laddybridversioner av flera av sina mest populära modeller. Nu presenteras Tiguan eHybrid tillsammans med två versioner av den lite lyxigare modellen Arteon. Alla tre laddhybriderna är möjliga att beställa i VW:s senaste prislista.

Volkswagen lanserade sin lite lyxigare GT-bil Arteon 2017. Modellen finns som så kallad fast back och som kombi, den senare med namnet Shooting Brake. Beteckningen Shooting Brake sätts ofta på lite coupéliknande kombibilar och härstammar egentligen på den kärra som jägare fraktade hem djur på. 

Tre år efter lanseringen får Volkswagen Arteon laddhybriddrivlinan och modellbeteckningen eHybrid.

I Arteon eHybrid samsas en turboladdad TSI-bensinmotor och en elmotor. Bensinmotorn har en effekt på 156 hästkrafter och tillsammans med elmotorns 115 hästkrafter blir den totala uteffekten 218 hästkrafter samt 400 newtonmeter.

I samband med Arteon facelift har även en kombiversion tillkommit – Arteon Shooting Brake. Foto: Volkswagen

Batteriet på 13 kWh sitter framför bakaxeln och kraften levereras via en sexstegad automatlåda till framaxeln. Du kan köra på helt och hållet på el upp till 130 km/h och enligt WLTP-körcyklen ska energin i batteriet räcka till 59 km på el för Arteon eHybrid och 57 km på el för Arteon Shooting Brake eHybrid.

Vill du ha maximal effekt från drivlinan så finns ett GTE-läge tillgängligt på en knapp bredvid växelspaken. Förutom GTE-läget finns ett läge för helelektrisk körning samt för ett läge för automatdrift där el och bensin samverkar. Batteriet laddas med 2,3 eller 3,6 kW.

Priserna för Arteon med eHybrid-drivlinan är från 519 900 kronor med 10 000 kronor extra för Shooting Brake. Båda modellerna säljs med R-Line-utrustning som standard. eHybrid-versionen blir den allra dyraste av Arteon-modellerna, i alla fall tills Arteon R 2,0 TSI prissatts. Med en 1,5-liters bensinare kostar Arteon från 407 900 kronor.

Arteon har ett koldioxidvärde på 26-27 gram enligt körcykeln WLTP vilket berättigar den till bonus i fordonsskattesystemet.

Vi var nyligen iväg och körde nya Volkswagen Tiguan eHybrid. Provkörningen hittar du via länken nedan.
Vi var nyligen iväg och körde nya Volkswagen Tiguan eHybrid. Provkörningen hittar du via länken nedan.
Vi var nyligen iväg och körde nya Volkswagen Tiguan eHybrid. Provkörningen hittar du via länken nedan.
Laddkabel i Tiguan, det är en nyhet.
Laddkabel i Tiguan, det är en nyhet.
Laddkabel i Tiguan, det är en nyhet.
1 AV 2
Vi var nyligen iväg och körde nya Volkswagen Tiguan eHybrid. Provkörningen hittar du via länken nedan.
Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
2 AV 2
Laddkabel i Tiguan, det är en nyhet.
Foto: Oskar Krüger / Teknikens Värld

PROVKÖRNING: Volkswagen Tiguan eHybrid 

Tiguan eHybrid med 245 hk

Tredje nya laddhybriden från Volkswagen i höst och vinter är kanske den som tilldrar sig allra mest intresse bland svenska bilköpare. Volkswagen Tiguan eHybrid får ett pris på 463 900 kronor i den allra senaste prislistan. 

I Tiguan levererar 1,4-litersmotorn, TSI förstås, 150 hästkrafter. Tillsammans med elmotorns 115 hästkrafter ger det en uteffekt på 245 hästkrafter samt 400 newtonmeter. CO2-värdet enligt körcyklen WLTP blir 39-42 gram beroende på utrustning.

Räckvidden på el stannar vid 50 km. VW har även i Tiguan maximerat toppfarten vid körning på el till 130 km/h.

Tiguan eHybrid säljs i två olika utrustningsalternativ. Elegance är billigast och då med priset 463 900 kronor. För R-Line vill Volkswagen ha 498 900 kronor. 

LED-strålkastare är standard i Sverige precis som flera viktiga säkerhets- och assistanssystem. 

Precis som Arteon eHybrid är Tiguan eHybrid framhjulsdriven och försedd med en sexstegad automatlåda. Bagagevolymen är 476-1 516 liter.

Alla tre laddhybriderna är beställningsbara från och med nu.