Svenska priser på Zeekr 001 och X
Zeekr har tagit sig in på den svenska marknaden och de börjar med två elbilsmodeller, 001 och X. De avslöjar nu svenska priser för modellerna, där den billigare X börjar på 550 000 kronor.
Som vi vet sedan tidigare bygger X på Geely-gruppens flexibla SEA-arkitektur och den är 445 centimeter lång, 183 centimeter bred och 157 centimeter hög. Den är med andra ord kusin med Volvo EX30. X kommer i olika utföranden, men samtliga har ett batteri på 69 kilowattimmar och det ska räcka till 44 mils körning för den billigare, bakhjulsdrivna versionen, enligt kinesiska testresultat. Därmed vet vi inte vad räckvidden blir enligt WLTP-cykeln. Den har 272 hästar och kostar från 550 000 kronor.
Varianten med fyrhjulsdrift lär ha sämre räckvidd, då den i Privilege-utförande som den kallas, med dubbla motorer har 428 hästkrafter och kan ta sig från 0–100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder. Den är lite dyrare och kostar från 595 000 kronor. X kan snabbladdas med 150 kilowatt oavsett version.
Flaggskeppsmodellen 001 är en lyxigare bil, enligt tillverkaren, som kommer i tre utföranden. Den billigaste har, precis som X, en motor och bakhjulsdrift och levererar 272 hästkrafter. Denna version kostar från 667 000 kronor.
Den så kallade Performance-versionen har dubbla motorer, fyrhjulsdrift och 544 hästkrafter samt 686 Nm i vridmoment. Även den klarar 0–100 på 3,8 sekunder, som X i i Privilege-utförande. 001 har däremot ett större batteri på 100 kilowattimmar och den bakhjulsdrivna varianten, med en motor i stället för två, ska ha en räckvidd på upp till 62 mil, detta enligt WLTP. Performance-paketet kostar från 707 000 kronor.
001 kommer också i en Privilege-version och den har samma tekniska specifikationer som Performance-paketet, men mer utrustning och den kostar från 757 000 kronor. Modellen kan snabbladdas med 200 kilowatt oavsett variant.
Båda modellerna går att förbeställa nu och första kundleverans är beräknad till hösten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se