Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Sverige har alldeles för få laddplatser

I dag har Sverige i snitt 24 laddbara fordon per publik laddpunkt vilket inte stämmer överens med EU:s rekommendation på max tio laddbara fordon per laddpunkt.

Trots de höga elpriserna har elbilsförsäljningen ökat, dessvärre har tillväxten gällande antalet publika laddplatser inte ökat i samma takt. I vissa län i Sverige har den halkat efter rejält.

Förra hösten fanns det i Sverige 20 laddbara bilar per laddpunkt och på ett år har klyftan mellan antalet laddbara bilar och laddpunkter ökat med 20 procent. I år är vi uppe i 24 bilar per laddpunkt. För att klara rekommendationen från EU skulle det behövas 23 500 nya laddpunkter i Sverige, i år.

– Det är tydligt att utbyggnaden av laddinfrastruktur inte klarar av att hålla jämna steg med elbilsförsäljningen. På sikt riskerar det att äventyra den gröna omställningen, säger Marcus Enetjärn, Sverigechef på Monta som har tagit fram dessa siffror från Elbilsstatistik.se.

Länen med flest antal elbilar sett till antalet laddpunkter är som förra året Stockholm och Uppsala där Stockholm ligger i topp med 38 elbilar per laddpunkt och Uppsala strax efter med 37 laddbara bilar per laddpunkt. Båda länen ligger nära fyra gånger gränsen för vad EU rekommenderar.

– Med den höga takt som den publika laddinfrastrukturen skulle behöva byggas ut behöver vi också göra det möjligt att öppna upp fler laddstationer som i dag är stängda för privat bruk. Om fler öppnar upp sina laddstationer kan vi avlasta de publika laddstationerna från en del av stressen och skapa lite sinnesro för elbilsägarna, säger Marcus Enetjärn.

Endast Jämtland och Gotland klarar gränsen och ligger med sina fem respektive sju laddbara bilar under EU:s rekommendation.

I Sverige finns 402 322 elbilar som ska samsas om 16 774 publika laddpunkter.

https://datawrapper.dwcdn.net/ET4lF/1/