Sverigepremiär för Renault Kangoo E-Tech Electric
Nu på fredag, den 26 augusti, visas Nya Renault Kangoo E-Tech Electric och Master E-Tech Electric för första gången i Sverige.
Sent förra hösten presenterades en eldriven version av Renault Kangoo, ungefär ett år efter att den först presenterats med en rad förbränningsmotoralternativ. Nu ska både den och dess större syskon Nya Master för första gången visas upp i Sverige.
Kangoo E-Tech Electric står för 37 procent av den elektrifierade transportbilsmarknaden i Sverige, enligt Renault, med fler än 3 600 sålda fordon.
– Vi ser en snabbare omställning hos företagen till fossilfri körning. Intresset ökar för eldrivna transportbilar, men även för andra fossilfria alternativ som till exempel vätgas, där Renault har lösningar på gång för sina transportbilar, säger Kristoffer Bernström, ansvarig för företagsförsäljning på RN Nordic AB, Renault Sverige.
Nya eldrivna Kangoo har en elmotor på 90 kilowatt, ett batteri på 45 kilowattimmar och en räckvidd på upp till 30 mil enligt WLTP. Den kan laddas med 7,4 kilowatt (AC) och 22 kilowatt (DC).
Den har samma lastvolym som bensin- och dieselversionerna, trots elmotorn. Dragvikten är på 1 500 kilo. När Kangoo presenterades för snart två år sedan var en av de största nyheterna den breda sidolastöppningen, vilken också erbjuds i den eldrivna varianten.
Den lite större, Master, har ett större batteri än Kangoo, på 52 kilowattimmar – och den uppdateringen innebär upp till 20 mils ökad räckvidd. Modellen erbjuds i elva versioner i stället för sex, som först presenterades.
På fredag visas de två modellerna upp på en utställning på Solvalla i Stockholm och då får man också provköra dem – även modellerna Express och Trafic.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se