Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Stockholm har fått landets första elambulans.
Stockholm har fått landets första elambulans.
Stockholm har fått landets första elambulans.
1 AV 2
Tysk campingbil bjuder på sovplatser, kök, hög komfort och mycket annat
2 AV 2
Stockholm har fått landets första elambulans.
Foto: Johan Marklund / Mercedes

Sveriges första eldrivna ambulans är en Mercedes eVito

Sveriges första eldrivna ambulans har tagits i drift. Det är en Mercedes eVito som agerar transportambulans med bas hos Samariten i Järfälla i norra Stockholm.

Elektrifieringen breder ut sig och har nu så smått nått ambulansverksamheten Samariten i Stockholm. Sedan slutet av februari kör företaget en Mercedes eVito som transportambulans och syftet är helt enkelt att testa hur det fungerar, eftersom samhället är på väg mot en elektrifierad framtid.

– Vi ville prova eldrift i praktiken för att lära oss hur det verkligen fungerar i vår verksamhet, säger Torbjörn Kanfjäll, vd för Samariten, i ett pressmeddelande.

Valet av en Mercedes var naturlig, då företaget använt deras fossilt drivna Vito och även Sprinter länge.

– Vi är ju vana vid Vito och den eldrivna modellen har ju samma mått både in- och utvändigt så det blev ett bra jämförelseobjekt, säger Kanfjäll.

Företaget Profile Ambulanser byggde om bilen och den fick bland annat förhöjt tak. Benämningen transportambulans innebär att bilen i huvudsak används för planerade transporter, vilket kan vara lämpligt eftersom den behöver laddas emellanåt. Den har 32 mils räckvidd, vilket än så länge inte har varit ett problem eftersom den alltid står på laddning vid stationen.

Josefin Ekerstrand, stationschef Samariten Järfälla
Josefin Ekerstrand, stationschef Samariten Järfälla
Josefin Ekerstrand, stationschef Samariten Järfälla
Josefin Ekerstrand inuti elambulansen.
Josefin Ekerstrand inuti elambulansen.
Josefin Ekerstrand inuti elambulansen.
1 AV 2
Josefin Ekerstrand, stationschef Samariten Järfälla
Foto: Johan Marklund / Mercedes
2 AV 2
Josefin Ekerstrand inuti elambulansen.
Foto: Johan Marklund / Mercedes

Den har blåljus och sirén och även om den i huvudsak används vid planerade transporter så används den också vid akuta sammanhang.

– Den är verkligen skön att köra. Den är så tyst och det går att ha betydligt mindre högljudda samtal med patienten, säger Josefin Ekerstrand, Samaritens stationschef i Järfälla.

Kollegan Stefan Mellberg fyller i:

– Den har ju helt andra köregenskaper också. Accelerationen är både kraftigare och jämnare och utan det varvande motorljudet. Man känner verkligen att man kommer iväg.

I just det här området, alltså Stockholmstrakten, körs inte ambulanser speciellt långt – särskilt inte i akuta fall. Därför menar vd:n Torbjörn Kanfjäll att eldrivna ambulanser kan vara mer lämpliga för just akuta utryckningar framöver. Men då krävs laddmöjlighet även på sjukhusen.

– Transportambulanser går ofta fler mil per körning än akutambulanser. Men det är sällan vi i vårt område gör utryckningar på mer än några mil med akutambulanser. Det läggs ju mer tid på att behandla och förbereda patienten än på själva körningen. Om sjukhusen hade snabbladdare på ambulansintagen så hade vi kunnat klara det mesta av laddbehoven medan vi lämnar över patienterna.