Tata Sierra tillbaka med eldrift och mossa
Indiska Tata återupplivar det gamla modellnamnet Sierra. Nu är terrängbilen förstås elektrisk. Mindre väntat är att den har mossa på instrumentpanelen, redan från fabrik, och att den inte har någon skärm.
Indiens stora bilsalong Auto Expo 2020 pågår för fullt och en av de roligaste nyheterna är otvivelaktigt Tata Sierra EV. Bilen är ett koncept och med den vill Tata, som äger Jaguar Land Rover, svara på frågan hur framtiden för suven ser ut.
De har dammat av det gamla modellnamnet Sierra (Tatas första suv, byggd åren 1991–2000) och satt det på den 4,1 meter långa konceptbilen. Den byggs på det som Tata kallar en ALFA-plattform och om drivlinan säger de inte mer än att den är elektrisk.
I det här fallet känns motorn inte så viktig, vi koncentrerar oss hellre på instrumentpanelen som, hör och häpna, nästan är helt befriad från skärmar. Tata går mot strömmen och i stället för pekskärmar har de stoppat in en rejäl träplanka och i den finns ett fack där det är tänkt att föraren ska kunna stoppa i sin egen skärm. Tata tror alltså på en BYOD-framtid (Bring your own device) även för bilen. Man ska kunna komma med en iPad eller annan läsplatta, stoppa den i facket och använda den som instrumentering.
Tata kallar det Digital Detox, och syftar på den nästan skärmlösa förarmiljön, men också vegetationen. Jo, konceptbilen har något som bäst kan beskrivas som blomlådor framme vid vindrutan och längst bak vid bakrutan. Det sägs vara riktig mossa i konceptbilen och tanken är att det ska kännas som att det inte finns någon gräns mellan interiören och naturen utanför.
Om Tata kommer att lansera en ny Sierra nämns inte, och om det blir en comeback för modellen som kan sägas vara Indiens Land Rover så lär den inte har mossa på instrumentpanelen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se