Tavascan Concept – Cupras första elbil
Tavascan är Cupras första elbil. En fyrdörrars suvcoupé med 306 hästkrafter och god nog för 45 mil. Konceptet visas upp i Frankfurt men här är de första bilderna.
Seats prestandadivision Cupra har tidigare visat inredningen på sin första elbil som ska täckas av under Frankfurtsalongen. Nu släpper de fler bilder och en del data med det.
Den som stod och trampade och hoppades på en produktionsklar eldriven sportbil får lugna sig. Det som täcks av under Frankfurtsalongen är ett suvcoupé-koncept. Tavascan Concept bygger på Volkswagen-koncernens MEB-plattform och har dubbla elmotorer med en sammanlagd maxeffekt på 306 hästkrafter och tar bilen 0-100 km/h på 6,5 sekunder. Batterikapaciteten är 77 kWh och har beräknats ta bilen 45 mil enligt WLTP-cykeln.
Aerodynamik är i fokus på fyrdörrarscoupén som står på 22-tumshjul med turbindesignade fälgar. Framtill ses stora luftintag som ska hjälpa till att kyla batteripaketet. Noterbart är den lysande logotypens låga placering. Baktill ses en rejäl diffusor och även här en lysande logotyp som kantas av en ljusramp.
Invändigt ska kontraster gälla har Cupra tidigare berättat. Det vi ser är en mix av ”3D-läder”, Alcantara, pianolack och kolfiberinlägg. Digital förarmiljö i form av en 12,3 tum stor skärm, en skjutbar pekskärm på 13 tum samt stämningsbelysning i dörrar är andra framträdande element. Hur mycket av detta som överlever konceptstadiet återstår att se.
Tavascan (namnet är lånat från en by i Pyrenéerna) må vara ett koncept men Cupra benämner den i sitt pressmeddelande som sin första gatbil utan att specificera närmare när den står klar för produktion.
LÄS MER: Mattias Ekström tar värvning hos Cupra
Cupras första modell var laddhybriden Formentor som presenterades tidigare i år. Modellen kommer ut på marknaden nästa år och på det är ytterligare två laddhybrider att vänta från Cupra.
Enligt Cupra kommer segmentet eldrivna suv-coupéer öka med 15 procent per år den närmaste tiden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se