Mitt i vintern tappade Tesla-bilar värmen. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Tesla-bilar utan värme i mellandagarna

Mitt under julens tuffaste trafikdagar försvann kupévärmen i många Tesla-bilar med så kallad värmepump. Tesla hävdar att man åtgärdat problemen med uppdaterad fordonsprogramvara. 

När elbilstillverkaren Tesla började skeppa ut sin nya suv Model Y på den amerikanska marknaden våren 2020 var en av nyheterna den nya värmepumpen, kallad Octovalve, som värmer upp kupén på ett effektivare sätt en den elektriska tillsatsvärmare som användes på de tidigare modellerna. Octovalve infördes så småningom över hela modellinjen.

Men den hade barnsjukdomar. Förra vintern rapporterades bland annat från Kanada kunde vara skakig i kallt klimat. Tesla gick ut med en servicebulletin för att ersätta sensorer i bilarna som ansågs vara orsaken till problemen.

Samma modell med samma värmepumpslösning nådde Sverige i somras och nu har de utsatts för sin första bistra skandinaviska vinter. Och mitt under mellandagarnas tuffa kyla började det rapporteras om att Tesla-bilar utrustade med värmepump plötsligt och utan förvarning kunde tappa all kupévärme. Teknikens Värld uppmärksammades på problemen av utfrysta Tesla-ägare. 

Tesla är medvetna om problemet. Det säger Maria Lantz, som är Teslas kommunikationsansvariga i Sverige: 

– Vi har skickat ut ett sms till berörda kunder om att det kommer en firmwareuppdatering, säger hon till Teknikens Värld. 

Det tyder på att felet beror på någonting i bilens programmering, men det är ingenting som Tesla bekräftar i klartext. 

I sms:et uppmanas ägarna att uppdatera sin fordonsprogramvara till den senaste versionen. Man går i samma sms ut med en uppmaning om att ställa klimatanläggningen i Auto-läge.

Elbilar och värmepumpar

Bilar med förbränningsmotorer använder motorns varma kylarvätska för att värma upp kupén när det är kallt ute. Men en elbil genererar inte tillräckligt med spillvärme för att det ska räcka för att värma upp bilen och dess passagerare. Då får man värma på andra sätt. En variant är att använda en elektrisk tillsatsvärmare, som fungerar ungefär som en brödrost: man skickar el genom ledningstrådar med högt elektriskt motstånd, som då blir varma. Konstruktionen är enkel och ger snabb uppvärmning, men den är samtidigt inte särskilt effektiv. Man får ut ganska lite värme i förhållande till hur mycket el som går åt. 

 

En värmepump är betydligt effektivare och använder termodynamikens lagar för att värma upp kupén. Det fungerar så här: gas som trycks ihop blir varm. Gas som tillåts expandera blir kall. Så en kompressor komprimerar ett värmebärande medium som då blir varmt – det används för att värma upp kupén. Och när det har givit av sig värmen till kupéluften expanderar mediet igen, så att det blir kallare än yttertemperaturen. Då låter man omgivningen värma upp mediet igen, så att det når yttertemperaturen, innan man åter komprimerar det så att det blir varmt. 

 

Principen kan tyckas omständlig, men det är precis samma sak som händer i ditt kylskåp, eller för all del som din luftkonditionering. Fast omvänt. 

På det här sättet kan man värma upp bilen två till tre gånger så effektivt jämfört med en tillsatsvärmare, och därigenom spara stora mängder elenergi.