Tesla har installerat Supercharger-laddare på Nürburgring
Att ladda elbilarna med dieselaggregat var inte helt populärt. Tesla lyssnade och meddelar nu att de har installerat två Supercharger-snabbladdare vid banan där man har siktet inställt på ett nytt varvrekord.
Vi har skrivit en handfull artiklar de senaste veckorna om Tesla och deras avsikt att slå till med en finfin tid runt Nürburgring. Det hela började när Porsche för några veckor sedan berättade att deras Taycan är ny rekordinnehavare av titeln ”snabbaste fyrdörrars elbil runt Nürburgring”. Titeln var, så vitt vi vet, inte speciellt svår att lägga beslag på då ingen annan tidigare gjort anspråk på den.
Elon Musk meddelade i förrförra veckan att de skulle bege sig till den berömda banan förra veckan med en modifierad och sjusitsig Model S, och så blev det. I upp till tre veckors tid ska de förbereda och preparera för att roffa åt sig titeln, även om Model S i Europa är en femdörrarsbil (räknas som fyrdörrars i USA). Vi har redan visat er flertalet bilder på de två bilar som ingår i rekordförsöket.
I går kväll skrev vi en artikel om att rekordet numera uppges tillhöra Tesla, redan under testkörningarna (det riktiga rekordförsöket har eventuellt redan gjorts i kväll alternativt genomförs på lördag). Personer utanför banan, som inte är involverade i rekordförsöket, har på eget initiativ klockat Model S runt det drygt två mil långa varvet och kommit fram till att den är nästan 20 sekunder snabbare än Porsche Taycan S som fixade varvet på tiden 7 minuter och 42 sekunder.
Vi passade samtidigt på att berätta att Tesla laddar sina båda bilar på plats med ett dieselaggregat som är placerat på en lastbil. Vi skrev även att anledningen sannolikt är för att underlätta logistiken, det finns ju ingen Tesla Supercharger-snabbladdare i närheten av Nürburgring. Den informationen föll inte alla på läppen.
... och en röd Model S används vid förberedelserna inför rekordförsöket på Nürburgring. Bilarna är inte av standardspecifikation. Läs gärna våra tidigare artiklar i ämnet om du vill veta om modifieringarna och nya drivlinan kallad Plaid.
Att Tesla laddar sina bilar via ett dieselaggregat har blivit en snackis i Tyskland, speciellt bland de boende runt banan och i dess närhet. De har klagat över det högljudda aggregatet som har uppgetts vara igång ”dag som natt”, och har så varit i ungefär en veckas tid. De boende säger sig kunna stå ut med ljudet från accelererande bilar eftersom det sker på dagtid och en bit in på kvällen, men inte ett ljud som pågår oavbrutet.
Tesla har lyssnat på de boende i området (eller så hade de planer på det från början med dieselaggregatet som en temporär lösning) då de i kväll på Twitter berättar att de har installerat två Supercharger-laddare i anslutning till banan. ”Får det att kännas som hemma”, skriver de till bilden i tweeten.
Supercharger-laddarna är permanenta och kopplade till det tyska elnätet. Med två laddare på plats kan vi misstänka att Tesla dyker upp på Nürburgring lite oftare. De har ju snart hypersnabba Roadster som sannolikt vill bekänna färg på banan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se