Tesla kan få säljförbud i Sverige
Transportstyrelsen anser att Teslas OTA-styrda säkerhetssystem inte följer uppsatta regelverk och tittar därför på ett förbud mot att sälja biltillverkarens bilar i Sverige. Ett eventuellt säljstopp kan sträcka sig över sex månader.
Tesla har sedan Model S kom till Europa 2013 sålt bilar i Sverige, men nu kan försäljningen komma att upphöra om Transportstyrelsen finner att det krävs. Det är Svenska Dagbladet som skriver att den svenska myndigheten anser att Teslas fjärruppdaterade (OTA) säkerhetssystem, inklusive Autopilot-funktionen, inte kan godkännas med nuvarande lagstiftning. Transportstyrelsen menar att systemen är utom myndigheternas kontroll.
– Vi har ett så kallat Artikel-29-förfarande om Tesla. Det betyder att vi utreder om Sverige ska stoppa Tesla att sälja bilar under ett halvår om det föreligger en allvarlig trafiksäkerhetsrisk, säger Transportstyrelsens Anders Gunneriusson till SvD.
Transportstyrelsen påbörjade en utredning kring modellen Model S redan 2015 sedan en reporter hade kontaktat myndigheten i samband med en med en olycka, ungefär samtidigt som Autopilot-funktionen lanserades på bredd front i både Model S och Model X, något som ledde till många filmer på YouTube som visade prov på både positiva och negativa incidenter.
Transportstyrelsen, som överväger att stänga utredningen men ta upp den igen om någon incident skulle inträffa, vill att Tesla ska utöka typgodkännandet för sina modeller vartefter de uppdaterar dem.
– Biltillverkaren måste utöka typgodkännandet om de gör något med bilen som allvarligt kan påverka säkerheten, säger Anders Gunneriusson.
Ett EU-land kan, om en bil anses utgöra en allvarlig säkerhetsbrist, tillfälligt stoppa den nationella försäljningen under sex månader, trots att den är godkänd på EU-nivå.
Tesla i Sverige framhåller att deras modeller är till fullo godkända ur alla aspekter.
– Tesla understryker att alla uppdateringar som introduceras i Europa till fullo harmonierar med EU:s samtliga krav för typgodkännande, säger Maria Lantz som är Teslas kommunikationschef i Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se