Tesla Model 3 får CCS-kontakt i Europa
När det nu är dags för Model 3 att komma till Europa passar Tesla på att byta laddkontakt, från deras egen standard till den europeiska CCS-standarden. Men hur ska Model 3-ägare då kunna ladda i Teslas Superchargers? Läs vidare så får du svaret.
Det finns många olika typer och standarder inom det mesta, så även när det kommer till laddkontakter för elbilar. En standard är japanska CHAdeMO, en annan är europeiska CCS (står för Combined Charging System). Tesla har en egen standard. I Europa har de en variant av Typ 2 men som ändå inte är en riktig Typ 2-kontakt. Rörigt är bara förnamnet och rörigare kanske man tycker att det blir när nu Tesla förser Model 3 med CCS-kontakt i Europa. Men det ska i det långa loppet förenkla saker och ting.
Med CCS-kontakt ska Model 3 kunna ladda på publika CCS-snabbladdare runt om i Europa, något som Model S och Model X inte kan. CCS-kontakten är i grunden en Typ 2-kontakt men som med två extra stift klarar högre effekter på upp till 350 kilowatt (dvs snabbladdning). CCS-kontakten på bilsidan är så finurlig att den även kan ta emot en Typ 2-kontakt.
LÄS MER: Tesla Model 3 nu i Europa
De europeiska Model 3-ägarna ska även kunna ladda på Teslas Supercharger-stationer runt om på vår kontinent. Det är inte möjligt för tillfället efter kontakten på kabeln på Supercharger-enheterna är av den typ som Model S och Model X använder, men Tesla ska omgående börja förse Supercharger-enheterna med en andra laddkabel innehållandes en CCS-kontakt. På över 3 600 Superchargers som är fördelade över fler än 430 stationer ska en ny laddkabel (på något vis) monteras bredvid den befintliga, och Tesla lovar att när Model 3 börjar rulla ut till sina ägare i början av nästa år ska den nya kontakttypen finnas på åtminstone alla Superchargers längs större vägar.
I framtiden kanske Tesla går över till CCS även i USA. Även om CCS är en europeisk standard så har exempelvis Electrify America, som under en tioårsperiod ska installera åtskilliga tusen snabbladdare i USA, satsat på just CCS-standarden på grund av dess kapacitet till höga effekter.
PROV: Så bra är Tesla Model 3
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se