Tesla Model S har många fel vid tysk besiktning
När den tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar blev det platt fall för Tesla. Model S rapporteras för dubbelt så många fel som genomsnittsbilen, och placerar sig i botten av listan, endast före Dacia Duster och Logan.
Den tyska motsvarigheten till bilprovningen, TÜV, har för första gången fått in tillräckligt mycket data kring fyra elbilar som är två till fyra år gamla för att kunna inkludera dem i sin årliga rapport, och för en av dem ser det mörkt ut.
– För första gången har ett tillräckligt antal elbilar presenterats för TÜV:s testcenter för att vi ska kunna göra en preliminär bedömning av deras tekniska säkerhet, säger Joachim Bühler, vd för TÜV.
LÄS OCKSÅ: Elbilar kan få nytt besiktningsprotokoll
BMW i3, Renault Zoe och Smart Fortwo Electric klarade sig alla relativt bra i sammanställningen. Med 35 rapporterade brister per 1 000 bilar var Smart Fortwo Electric den bästa elbilen. För Tesla Model S blev felprocenten däremot 10,7 och det gör att den placerade sig trea från botten i listan med 128 testade bilar. Endast Dacia Duster och Logan presterade sämre, med 11,4 respektive 11,6 procent. TÜV vill dock inte stoppa in de fyra elbilarna i den officiella listan eftersom de har sålts i för litet antal i Tyskland för att statistiken ska gå att säkerställa.
Det är framför allt brister i strålkastarna och bärarmarna som har drabbat Tesla Model S och lett till att nästan var tionde exemplar har tvingats till ombesiktning.
Den vanligaste orsaken till underkännande hos TÜV var felaktig ljusbild på halvljuset och brister i bromsskivorna. För elbilarna sticker bromsproblem ut.
– Problem med bromskomponenter är typiskt för elbilar. På grund av bromsregenereringen används bromsarna mycket mindre än i bilar med förbränningsmotor och rostar därför oftare, säger Joachim Bühler.
LÄS OCKSÅ: Var femte bil har allvarliga brister
https://datawrapper.dwcdn.net/gDbql/1/
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se