Foto: Our Next Energy Inc.

Tesla Model S med nytt batteri körde 121 mil på en laddning

Är räckviddsångestens tid snart förbi? Det återstår att se, men ett Detroit-företag presenterar ett batteri som innehåller så mycket energi att de har lyckats köra en Tesla Model S hela 121 mil på en endaste laddning.

Tänk dig att för mindre än tio år sedan hade en Nissan Leaf mindre än 20 mils räckvidd vilket i verkligheten betydde att man kom 12-14 mil. Till Leafs försvar ska vi säga att batteriet var på futtiga 24 kWh.
De senaste åren har batteristorlekarna vuxit och därmed har även körsträckorna per laddning ökat. Just nu är de bilar som når längst per laddning Mercedes EQS 450+, som enligt WLTP-körcykeln kommer 77 mil, samt Lucid Air Dream Edition Range, 83,7 mil enligt amerikanska EPA-körcykeln.
Dessa siffror är inte framtagna under riktig körning på väg, så redovisade siffror skiljer sig ofta (som i exemplet med Leaf) från verkligheten.

LÄS OCKSÅ: Northvolt har tillverkat första battericellen i Skellefteå-fabriken 

Vad som dock verkar vara verklighet, eftersom körningen utfördes på riktigt väg, är det du nu ska få läsa om.
Detroit-baserade batteriteknikföretaget Our Next Energy (ONE), som grundades för bara knappt två år sedan, har som mål att försöka ta fram batterier som håller så pass hög energidensitet (täthet) att folks räckviddsångest ska skrämmas bort.
Och det ser onekligen ut som att de är något på spåren.

Our Next Energys batteri Gemini 001 som innehåller så pass mycket energi att det räcker till 121 mils körning i en Tesla Model S. Foto: Our Next Energy Inc.

De har utvecklat ett batteri, kallat Gemini 001, som de har monterat i en Tesla Model S av årsmodell 2021, på samma plats som bilens originalbatteri. Storleken är densamma, men energidensiteten är betydligt högre. Så även vikten då det nya batteriet ökar bilens totala vikt med 331 kilo.
Total kapacitet uppges till 203,7 kWh (kilowattimmar). Tesla Model S har i originalutförande 100 kWh som enligt WLTP-körcykeln räcker till 65,2 mil per laddning.

Energidensiteten i relation till batteriets volym (storlek) uppgår till 416 Wh/l (wattimmar per liter) vilket kan jämföra med Teslas originalbatteri som har cirka 245 Wh/l.
Energidensiteten i relation till batteriets massa (vikt) är inte lika imponerande i och med att batteriet väger så pass mycket mer. ONE uppger 231 Wh/kg (wattimmar per kilo). Vad siffran för Teslas originalbatteri är vet vi inte riktigt eftersom det finns så väldigt många uppgifter om Model S-batterier, däremot vet vi att Model 3:s batteri ligger på cirka 247 Wh/l.

Med detta lika stora, men betydligt tyngre, batteri kom ONE under sin testslinga i ett vintrigt Michigan hela 752 miles, det vill säga 121 mil. Snitthastigheten landade på strax under 89 km/h, så det handlade inte om någon väldig långsamkörning som annars brukar vara mer regel än undantag vid räckviddskörningar.
Enligt ONE är de 121 milen nytt världsrekord för en elbil, åtminstone är det betydligt mycket mer än de bästa på marknaden i dag, de två vi nämnde ovan samt Tesla Model S Dual Motor.

https://youtu.be/fWj2YCdoc9A

ONE säger att deras prototypbatteri använder sig av katodmaterial innehållandes nickel, mangan och kobolt samt anodmaterial innehållandes grafit. Nästa steg är att använda katoder och anoder utan dessa ämnen vilket sägs höja energidensitet ytterligare, 450 Wh/l och 290 Wh/kg pratas det om.
Avsikten är att börja tillverka batteriet sent 2022 för att under 2023 visa upp en produktionsprototyp för världen.

LÄS OCKSÅ: BMW-chefen tycker att 60 mils verklig räckvidd räcker 

En detalj som inte alls nämns är kostnad per energienhet. 100 dollar per kWh, i snitt för branschen, sägs vara den nivå som måste nås för att elbilar kostnadsmässigt ska bli jämförbara med bensinbilar.