Tesla Model S Plaid – dyr och extremt snabb
Nu är den ”avtäckt”, den oerhört snabba version av Tesla Model S som vi såg testas på Nürburgring i fjol. Med tilläggsnamnet Plaid minskar accelerationstiden till 100 km/h avsevärt samtidigt som räckvidden ökar kraftigt. En annan kraftig ökning är priset.
På Tesla-eventet Battery Day för en dryg dag sedan gavs det inte enbart besked som marknaden uppfattade som tama, det presenterades nämligen något som kan beskrivas som allt annat än just tamt.
Vi syftar förstås på den Tesla Model S som vi förra hösten såg testas på Nürburgring under ett par veckors tid. Med tre elmotorer, i stället för två, skruvas prestandan upp rejält i modellversionen som heter Model S Plaid.
Som om Tesla Model S Performance inte är snabb nog med sina 2,5 sekunder på 0-100 km/h så finns nu Model S Plaid som gör samma acceleration på under 2,1 sekunder. Enligt Tesla är det snabbare än någon annan serieproducerad bil – någonsin. Och vi tvivlar inte på den uppgiften. Dessutom går kvartsmilen på under nio sekunder, även det snabbare än någon annan serietillverkad bil. Närmast är Dodge Charger SRT Demon som fixar kvartsmilen på 9,65 sekunder. Ferrari LaFerrari gör samma distans på 9,8 sekunder.
Toppfarten är för övrigt 320 km/h, även den en siffra som platsar i supersportbilskategorin.
MISSA INTE: Duell mellan Tesla Model S Performance och Porsche Taycan Turbo
Model S Plaid – tilläggsnamnet är, precis som Ludicrous, återigen hämtat från filmen Det våras för rymden (Spaceballs) – har alltså tre elmotorer i stället för två. Två som driver bakhjulen och en som driver framhjulen. Vilken effekt trion utvecklar är inte känt, men att den är snabb på bana råder det ingen tvekan om.
Motorkonfigurationen har sannolikt sitt ursprung i nya generationen Tesla Roadster som har liknande prestandasiffror som Model S Plaid. Förutom Model S och Roadster kommer även Model X
att få Plaid-utförandet.
https://youtu.be/WYqLvZ2K7m0I filmen ovan ser du Tesla Model S Plaid köra ett varv runt Laguna Seca i Kalifornien. Klockan stannade på 1 minuter, 30 sekunder och 3 tiondelar. Det är fyra tiondelar snabbare än exempelvis
McLaren P1, men också 2,7 sekunder långsammare än McLaren Senna. Model S Plaids tid är imponerande sett till typen av bil, en femdörrars halvkombi med plats för familj och bagage. Modellen är, milt uttryckt, inte direkt i grunden utvecklad som en fullfjädrad supersportbil som nämnda Senna.
PROVKÖRNING: McLaren Senna
Det finns fler intressanta siffror som hör till Model S Plaid. En sådan är räckvidden, över 84 mils körning per laddning. Hur detta har åstadkommits berättar inte Tesla, men att lagringskapaciteten är högre än de 100 kWh som Model S Performance har är inte en vild gissning. Med en 42-procentig ökning av räckvidden har batteripaketet förmodligen ökat en hel del.
Ännu en siffra som finns att tillgå är den som står på prislappen. Från 1 499 900 kronor står det på Teslas svenska hemsida. Med avgifter som man inte kommer undan betyder det 1 509 080 kronor, rejält mycket mer än vad . Sedan bidrar staten med 60 000 kronor och priset är återigen nere under 1,5 miljon kronor. Nästa år kan staten komma att bidra med 70 000 kronor.
Det går så klart att komma undan dyrare också. Välj bilen i rött, lätt till premiuminteriör, större fälgar och ”total självkörningsförmåga” så landar priset på 1 680 680 kronor. Mycket pengar och i nivå med Porsche Taycan Turbo, men samtidigt en bra bit ifrån Porsche Taycan Turbo S som kostar från 2 090 000 kronor. Båda Porsche-elbilarna är snabba, men inte lika snabba som Model S Plaid.
Tesla Model S Plaid går att beställa redan i dag, men leveranserna väntas inledas först under slutet av 2021. Det rör sig alltså om modellår 2022.
PROVKÖRNING: Porsche Taycan Turbo S
https://youtu.be/ELr9MklG8VsBilderna du ser här är de spionbilder vi publicerade i för ett år sedan i samband med nämnda tester på Nürburgring. Tesla har ännu inte släppt några officiella bilder, men vi får se en glimt av bilen i teaserfilmen ovan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se