Tesla Model S Plaid – tre snabba från provkörningen
Nu är den (snart) till Sverige kommen – Tesla Model S Plaid. Vi har tagit tillfället i akt för en första rejäl provkörning och för att inte hålla er på halster allt för länge bjuder vi här på en kortare direktrapport.
Tesla Model S Plaid har varit i händelsernas centrum sedan en halvt mystisk bil dök upp på Nürburgring strax efter sommaren 2019. Det ryktades om en prestandaversion med tre elmotorer.
Ett år senare bekräftade Tesla modellen, dock utan att visa några riktiga bilder på Model S Plaid. Bilderna kom först i samband med lite mer information som kablades ut över världen sommaren 2021, några månader innan vi fick veta att Model S Plaid är snabbaste elbilen – med fler än två dörrar – runt Nürburgring.
För drygt fyra månader sedan nåddes vi av beskedet att Tesla Model S Plaid är på väg till Sverige. Prisbilden är därmed känd – från 1 559 170 kronor.
Nu riktar vi blickarrna mot Teknikens Världs Daniel Östlund som har fått äran att kliva ned i förarstolen på modellen. Nedan ger han oss sina första tankar om upplevelsen.
Tjena Daniel, berätta lite kort om vad Model S Plaid är för något.
– Jo, Tesla Model S – och Model X – är tillbaka till Europa efter en tids frånvaro. Och det handlar om en rejält uppdaterad bil: ny interiör, nya drivlinor, ny fjädring och ny temperaturhantering med en fiffigt utformad värmepump. Jag har fått lägga vantarna på toppmodellen Plaid, det uttalas ”plääd”, med tre motorer och 1 020 hästkrafter. Galet, jag vet.
– Förarmiljön är lite speciell, med en ny typ av ratt som inte är mycket till ratt utan mer som ett handtag. Spakarna är bortrationaliserade, växelväljaren sitter i skärmen och körriktningsvisarna sköts med knappar på ratten. Men här finns en rejäl miss i ergonomin, för att hitta rätt knapp måste man släppa blicken från vägen.
Men frågan alla ställer sig... hur snabb är den? Kittlar det i magen?
– Jo just det, det är väl frågan alla vill ha svar på. I den här vinterkylan fanns aldrig tillräckligt med fäste för att kunna komma i närheten av utlovade 2,1 sekunder till 100 kilometer i timmen, men när man stämplar på skottar bilen iväg på ett sätt som är beroendeframkallande. Det är ju inte bara effekten som imponerar, utan också sättet den levereras på – omedelbart, utan fördröjning. Och bilen gick faktiskt riktigt bra i smömodden, med välkontrollerat antispinnsystem och fin chassibalans.
2023 ska den komma hit, när exakt?
– Vet faktiskt inte exakt, men det börjar sannolikt hända grejer den närmaste tiden. Just den bil jag kör är för närvarande den enda i Sverige.
I kommande nummer av Teknikens Värld kommer Daniel att bjuda på så mycket mer om Tesla Model S Plaid. Det får du inte missa!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se