Tesla Model Y – nu i Sverige
Efter presentationen i mars 2019 och tänkt produktion i nya fabriken i Berlin hoppades vi få se nya Model Y redan under 2020.
Men nu är den äntligen här och vi fick känna och klämma på bilen ett par dagar före den publika premiären.
För att rädda leveranserna till kunder i Europa har Tesla skeppat nybyggda Model Y från sin fabrik i Shanghai. Först vid årsskiftet ska fabriken i Berlin vara klar och då kan Tesla fullfölja strategin att bygga och sälja bilar i samma världsdel.
Vi vet redan en hel del om Model Y då modellen levererats i provkörts i Nordamerika. Men det är ändå något speciellt att täcka av en bil för allra första gången och få se den i verkligheten.
Teslas lite runda och snälla design känns igen från såväl Model 3 som Model X. Jämfört med den växande skaran konkurrenter har Tesla ett eget formspråk. Det gäller även insidan där Model Y är näst intill identisk med den nyligen uppdaterade Model 3.
Lanseringsmodell i Sverige är Long Range AWD till ett pris på 729 080 kronor. Om ett halvår ska även Model Y Performance, för 779 080 kronor finnas.
Sittpositionen är såklart högre än i Model 3 men från förarplatsen och framåt känns mycket igen. Men Tesla skulle inte vara Tesla om det inte finns en rad nya leksaker i menyn till pekskärmen. En ny högtalare som sitter monterad framför högra hjulet gör din Model Y till en enda stor musikmaskin. Perfekt för kräftskivan. Högtalaren sitter på alla Tesla-modeller som byggts sedan i våras.
Den stora nyheten finns ändå bakom framstolarna. Ett riktig rymligt baksäte med ryggstöd som är ställbara i tre lägen. Sittdynorna är lite låga och korta men benutrymmet är magnifikt. Till en början kommer femsitsiga bilar till Sverige men Model Y finns med en tredje stolsrad. Som femsitsig lastar Model Y drygt 2 100 liter med baksätet nedfällt. Stolarna fälls då med en knapptryckning till vänster längst bak, också en nyhet. Många har också efterfrågat det fällbara mittsätet bak som gör det möjligt att kasta in skidorna längst bak. Du kan också hitta två gömda utrymmen under golvet bak och glöm inte att lasta saker i ”frunken”, utrymmet under motorhuven fram.
Model Y kan förses med dragkrok och dragvikten det pratats om är 1 600 kg. Tesla vill inte prata om batteristorlek men ryktet säger 75 kWh och tack vare Teslas fina mjukvara för energihantering och låga luftmotstånd – Model Y har samma motståndsvärde som Model S – räcker energin i ett fulladdat batteri till cirka 50 mils körning.
När jag sitter bakom ratten i Model Y är det lite av Model X – främst taklinjen och den höga sittpositionen – och mycket av Model 3, bildskärmen och de öppna ytorna.
Efter en stunds känn-och-kläm landar vi vid bildskärmen för att leta fram de nya spelen som kommer med Model Y, delen där det går att sjunka karaoke eller skapa sin egen musik och vi ser knappen för den kamera som kan användas för att filma. Det är svårt att slita sig. Om du nu måste – för med klimatanläggningens campingläge kan du skapa dig en mysig liten hemmakväll i Tesla Model Y.
Om nu Model Y är något försenad så verkar Tesla inte lida av någon brist på halvledare. Enligt Teslas representanter i Stockholm ska den som beställer en bil i dag få leverans redan nästa månad.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se