Tesla Model Y officiell – fakta, bilder och svenska priser
Nu har Tesla dragit skynket av Model Y, märkets första crossover som i grund och botten är en något förstorad och förhöjd Model 3. Model Y rymmer upp till sju åkande och erbjuds i flera modellvarianter varav de dyrare ska börja levereras under 2020.
Tesla breddar sitt utbud med en fjärde modell (femte när nya Roadster rullar ut på vägarna), ett mer eller mindre måste då de inom kort får möta tufft motstånd från många håll. Att Tesla dessutom presenterar sin första crossover-modell är ganska naturligt, de har redan en sedan (Model 3), en halvkombi (Model S) och en suv (Model X). Dessutom är biltypen mycket populär i både Europa och Nordamerika. På sistnämnda kontinent stod crossovers för 40 procent av fjolårets totala bilförsäljning.
Model Y heter Teslas crossover-modell (Elon Musk kallar den dock för suv), alltså samma modellbeteckning som Ford använde sig av på 1930-talet när de tog fram en Model A-ersättare för den europeiska marknaden. Utöver beteckningen, en ratt och fyra hjul är likheterna inga.
Priser
Teslas nya modell baseras till stora delar, ungefär 75 procent, på Model 3-komponenter vilket möjliggör lägre produktionskostnader och i slutändan en billigare produkt för konsumenterna. Model Y, som kan beställas med tre sätesrader och därmed är sjusitsig (för sju vuxna, hävdar Tesla), blir dock inte riktigt lika lågt prissatt som Model 3.
De svenska priserna, inklusive avgifter, börjar på 630 180 kronor. För den summan får man en bakhjulsdriven Model Y Long Range. Samma modell men med fyrhjulsdrift kostar från 675 180 kronor och Performance-alternativet börjar på 766 180 kronor.
De tre nämnda modellvarianterna ska marknadslanseras hösten 2020, det är med andra ord minst ett och ett halvt år kvar innan vi kommer att få se Model Y på vägarna. Vi bör nog räkna med ett senare datum innan vi får se den i Europa.
Under våren 2021 är det tänkt att Tesla ska lansera instegsalternativet av Model Y, den så kallade Standard-versionen, som ännu saknar svensk prislapp. 39 000 dollar är det sagt att Model Y Standard ska börja på i USA, det vill säga 4 000 dollar mer än motsvarande Model 3.
I sitt dyraste utförande kostar Model Y 926 280 kronor. Då har vi valt Performance-versionen med Teslas röda karossfärg, svart/vit premiuminteriör, Autopilot med självkörande funktioner samt sjusitsigt utförande. Notera att sjusitsvarianten inte finns att tillgå från start utan tillgängliggörs först 2021.
Modellversioner och specifikationer
Tre modellversioner är alltså presenterade. Instegsalternativet Model Y Longe Range med bakhjulsdrift och 75 kWh-batteri kommer enligt WLTP-körcykeln 54 mil per laddning. Den gör 0-100 km/h på 5,8 sekunder och toppar 209 km/h.
Model Y Long Range Dual Motor, det vill säga den fyrhjulsdrivna varianten, har samma 75 kWh-batteri men kommer ”bara” 50,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Den gör å andra sidan 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 217 km/h.
I sitt snabbaste utförande har Model Y tilläggsbeteckningen Performance. Batteriet är detsamma, det vill säga 75 kWh, och då det även här är två elmotorer är det fyrhjulsdrift som gäller. Räckvidden vid fulladdat batteri uppges till 48 WLTP-mil och 0-100 km/h går på 3,7 sekunder medan toppfarten är 241 km/h.
Även Model Y Standard Range, den billigaste modellversionen som ännu saknar svensk prislapp, specificeras av Tesla. 39 mils räckvidd och 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Toppfarten anges till 193 km/h. Denna modellversion kommer så småningom att sannolikt vara storsäljaren.Som vi ser på siffrorna är det något långsammare accelerationstider och några mils kortare räckvidder än för motsvarande Model 3-varianter.
https://youtu.be/poTxDqms_nQI filmen ovan kan du se hur det såg ut när Elon Musk natten till fredagen, svensk tid, presenterade Model Y. Vill du slippa allt kallprat och publikens jublande bara Musk lyfter ett finger ska du spola fram till 29,15 minuter då Model Y rullar in på scen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se