Tesla vilseledande i sin marknadsföring – igen
Vi har tidigare granskat Tesla Motors knepiga marknadsföring som uppger oriktiga prisuppgifter. Nu är elbilstillverkaren i farten igen. En grov miss på deras hemsida leder till vilseledande kostnadsbesparingar om man väljer en elbil från dem i stället för en konventionell bensinbil från en annan tillverkare.
Det är ni Teknikens Värld-läsare och teknikensvarld.se-besökare som har gjort oss uppmärksamma på att Tesla än en gång är förvirrande i sin marknadsföring på hemsidan. Går man in på deras företagsförsäljningssida där Model S marknadsförs som ”din nästa tjänstebil” finner man som besökare en innovativ kalkylator vid namn ”Inga fler: Bensinstationer” där man med ett enkelt handgrepp kan räkna ut hur mycket pengar man sparar om man kör en elbil, Model S, i stället för en motsvarande bensindriven bil.
Räknaren är toppen och illustrativ – om det inte vore för att den är rejält missvisande. Vid noll körda mil visar den korrekta uppgifter, det vill säga inga bensinkostnader och inga elkostnader. Drar man reglaget upp en nivå till 500 mil (reglagets 5k, dvs 5 000 kilometer) kan man se att Model S-ägaren endast betalat 1 629 kronor för elektriciteten som bilen förbrukat. Enligt Tesla har bensinbilsägaren betalat 55 022 kronor för drivmedel för samma sträcka. Osannolikt. Och det är verkligen osannolikt eftersom den korrekta siffran ska vara 5 502 kronor.
Drar man reglaget upp till maxläget 12 000 mil ser vi att Model S-ägaren betalat låga 39 094 kronor för att komma tre varv runt jorden. Den som äger en motsvarande bensindriven bil har fått betala hutlösa 1,3 miljoner kronor – 1 320 528 kronor för att vara exakt. Men det stämmer inte. Den korrekta siffran är 132 053 kronor, en tiondel av den som Tesla redovisar.
Tesla i Sverige har helt enkelt råkat slänga in en faktor om tio någonstans i sin kalkyl, en faktor som inte ska vara där men som gör att beloppet blir tiofaldigt större. Även om det är ett oskyldigt misstag så blir det vilseledande för presumtiva kunder som får bilden av att Tesla Model S är så oerhört extremt mycket billigare i drift än en motsvarande bensindriven bil. Den är betydligt billigare redan som det är, utan en räknemiss.
På Teslas europeiska, engelskspråkiga hemsida är kalkylen däremot korrekt. Där har man tydligen korrekturgranskat funktionen innan publicering, till skillnad mot Tesla i Sverige.
I augusti förra året uppmärksammade vi er på en annan vilseledande detalj på Teslas hemsida samt i deras showroom, nämligen priset för Model S i olika modellutförande. Då skrev Tesla ut, med stora bokstäver och siffror, att en Model S 70 kostar 675 000 kronor, när den i själva verket kostar 775 000 kronor. I det förstnämnda beloppet har Tesla dragit av en kostnadsbesparing på 100 000 kronor jämfört med om man kör en bensindriven bil i fem år. Minst sagt vilseledande, vilket även Konsumentverkets jurist höll med om, då priset för bilen är 775 000 kronor och ingenting annat, det är vad man får punga upp för att få hem en bil. Vad du sedan har sparat in efter fem års körning är irrelevant vad gäller inköpspriset.
Tyvärr ser vi att Tesla fortfarande använder sig av samma vilseledande marknadsföring som den vi gjorde er uppmärksamma på för ett halvår sedan, trots vårt ifrågasättande och Konsumentverkets ogillande . Överst på sajten står i dag priset för exempelvis ovan nämnda Model S 70, nämligen 708 000 kronor, men det är inte vad bilen kostar. Längre ned står det 813 000 kronor. 708 000 kronor är alltså med avdrag på 105 000 kronor som man enligt Tesla sparar om man kör elbil i stället för bensinbil under fem år.
Notera också att modellen har ökat i pris sedan i augusti, från 775 000 kronor till 813 000 kronor, samt att femårsbesparingen jämfört med en bensindriven bil har ökat från 100 000 till 105 000 kronor trots att bensinpriset i Sverige under samma period har sjunkit med 1 krona och 42 öre per liter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se