Ett 100-tal olyckor med Tesla-bilar och totalt 830 000 bilar berörs av den amerikanska myndigheten NHTSA:s undersökning av bilarnas Autopilot. Foto: AP / TT Nyhetsbyrån

Teslas autopilot undersöks – berör nu 830 000 bilar

Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA utökar nu sin undersökning av Teslas Autopilot.

Totalt ska 830 000 bilar av årsmodeller från 2014 till 2022 kontrolleras. Anledningen är de 16 krascher som NHTSA påstår härrör från krascher där Autopilot varit påslagen.

Jan-Erik Berggren

I augusti förra året inledde NHTSA en större undersökning av totalt 12 krascher med Teslas bilar. Totalt skadades 17 personer och en person omkom i olyckorna som kan ha orsakats av att bilens självkörandefunktion, Autopilot, var påslagen. Undersökningen berörde till att börja med 765 000 bilar av modellerna Model Y, Model S, Model X och Model 3 och årsmodeller från 2014 till 2021.

I ett första skede utökades undersökningen till att gälla 16 olyckor men nu har NHTSA uppdaterat undersökningen som ska utökas till fordon av årsmodell 2022. Därmed utökas antalet bilar som omfattas till 830 000.

Undersökningen ska kontrollera specifika data från krascherna och det NHTSA vill veta är om Tesla-bilarnas Autopilot förvärrat situationen genom att ha underskattat förarens övervakning av systemet. I undersökningen har det hittills framkommit att bilen varnat för en kollision i hälften av olyckorna men att bilens Autopilot slagits av mindre än en sekund före första kollisionen. I en nödsituation kan det vara så att bilens Autopilot och hur föraren reagerat på varningssignalerna inte fungerat så bra.

Bilar behöver en förare

NHTSA ska undersöka totalt över 100 krascher där Tesla-bilar varit inblandade, inklusive krascher med beta-versionen av Full Self Driving (FSD). Myndigheten har också begärt information från totalt 12 andra biltillverkare och deras olika assistanssystem.

Elon Musk gick nyligen ut med krav på att EU måste ta ett beslut om regler för självkörande bilar. EU har mer strikta regler för hur mycket föraren måste vara involverad än till exempel USA, Japan och Kina.

Den amerikanska myndigheten har i samband med undersökningen av Teslas bilar uttalat att även om bilarna rent tekniskt kan köra sig själva krävs det att en förare kör bilen och är aktiv hela tiden.

Elon Musk har inte reagerat speciellt positivt på myndighetens agerande. Efter tidigare återkallelser har Musk kallat NHTSA den ”roliga polisen”.

NHTSA inleder preliminära undersökningar där de kräver information från en biltillverkare. Beroende på vilken information de får kan de bli fråga om återkallelser eller andra åtgärder.