Teslas produktionsmål hänger på utrustning i Tyskland
Tesla ligger kraftigt efter vad gäller tillverkningen av Model 3. Verktygen som krävs för att få igång en storskalig produktion har man redan, men inte på plats i fabriken.
Sedan den officiella lanseringen av Model 3 i somras har Tesla brottats med produktionsproblem. Från en första månad med liten volym skulle takten snabbt skjuta i höjden och 5 000 bilar i veckan skulle tillverkas i december. Så blev det inte utan nämnda mål flyttades fram till slutet av mars. Den siffran reviderades till 2 500 bilar i veckan innan årets första kvartal är till ända (dvs slutet av mars). Målet kvarstår fortfarande, men det hänger samtidigt på en viktig detalj – att automatisera modulproduktionen i företagets Gigafactory-fabrik i Nevada.
För att kunna få igång en mer automatiserad produktion måste man ha rätt tillverkningsutrustning. Denna har man redan, men inte på plats i fabriken i USA utan ståendes i Tyskland hos leverantören Grohmann Engineering, ett företag Tesla köpte i slutet av 2016 för att möjliggöra en högre grad av automatiserad, och därmed också snabbare, tillverkningsprocess. Utrustningen är fullt fungerande i Tyskland, men där gör den ingen nytta. Under nästa månad behöver den fraktas till USA.
– Det måste demonteras, överföras till Gigafactory för att återmonteras och sedan tas i drift. Det handlar inte om huruvida det fungerar eller inte. Det handlar bara om demontering, transport och montering igen, sa Elon Musk nyligen vid en konferens.
När produktionsutrustningen väl är på plats är det inte läge för Elon Musk och hans företag att luta sig tillbaka för en välbehövlig paus, då är det nämligen nya mål som man ta itu med direkt – 5 000 bilar i veckan mot slutet av juni står det i planeringen.
Men för att nå en tillverkning om 5 000 bilar i veckan måste Tesla fixa de begränsningar i materialhanteringen som finns i företagets fabrik i Fremont, Kalifornien.
Branschanalytiker som Bloomberg News varit i kontakt med hoppas att Tesla kommer igång men höjer ändå ett varningens finger. Jeffrey Osborne på Cowen & Co kallar målet för första kvartalet, 2 500 bilar i veckan, för extremt aggressivt.
George Galliers, analytiker hos Evercore ISI, menar att det är tajt om tid och att mycket riskeras:
”Skulle Tesla missa första kvartalets mål på 2 500 bilar i veckan kommer investerare att bli besvikna och oron kommer att öka”, skrev han som en kommentar till sina klienter.
Först när Tesla fått rätsida på allt kring Model 3 kan de börja fokusera på nästa grej, modellen Model Y som planeras börja tillverkas sent 2018.
Uppdatering
Tesla har gjort ett förtydligande efter att de märkt att världen har missförstått deras uttalande i slutet av förra veckan. Den nya utrustning som står i Tyskland sägs inte krävas för att nå 2 500 bilar per vecka i slutet av mars utan är grunden för att kunna nå nästa mål, det vill säga 5 000 bilar per vecka under årets andra kvartal som slutar i med juni månad.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se