Foto: CNN / YouTube

Teslas ”självkörande” bilar sågas av CNN

CNN dömer ut Tesla självkörningspilot som ofärdig. ”Som att skicka ut en körkortselev i trafiken.” Musk svarar – på Twitter förstås.

Körassisterande funktioner är vi i dag vana vid i många olika bilar. Allra längst går Tesla som också är den enda biltillverkaren som verkligen sticker ut hakan och marknadsför sin mest avancerad autopilot under namnet ”Full Self-Driving” – ”Fullt självkörande”. Systemet, som i Sverige heter ”Total självkörningsförmåga”, kostar 77 700 kronor i tillval. 

Ganska dyrt, för egentligen är det långt från vad namnet lovar. Fortfarande handlar det om körassistans i ”nivå 2”, det vill säga att föraren måste ha kontroll över bil och trafik och ha händerna på ratten.

Men Elon Musk vill gå längre och i oktober i år släppte Tesla ut en ny programvara som låter bilen köra i princip helt på egen hand. Ett tusental Tesla-förare har valts ut att bli testförare. Den nya mjukvaran är att jämställa med körassistans ”nivå 3 eller 4”, alltså till stora delar full självkörning, men med tillägget att förarna förutsätts ha full kontroll över körningen. 

Hur bra det egentligen är berättade amerikanska tevekanalen CNN i torsdags, efter att ha testat systemet i verkligheten. I Brooklyn, New York. Kanalens reporter Matt McFarland hade fått låna en Tesla med den senaste versionen av ”Full Self Driving”, den programvara som nu testas på försök av tusentalet Tesla-ägare i USA. 

Matt McFarland sätter sig i baksätet för att uppleva det Tesla anser vara så färdigt att det kan testas i stor skala på allmänna vägar. Elon Musk har kallat systemet ”mind blowing”, häpnadsväckande. 

Bakom ratten sitter kollegan Michael Ballaban, beredd att när som helst ta kommando över bilen.

Resultatet: Det gick inte bra. I flera situationer tvingas Ballaban bromsa eller snabbt rycka tag i ratten och styra undan. I teveinslaget ser vi hur ett cykelbud lägger ut sig i körfilen, och Teslans autopilot reagerar genom att lägga ut bilen ännu mer till vänster för att undvika cyklisten. Men då hamnar bilen i filen för motsatt körriktning och där kör en lastbil, rakt mot Teslan. Michael Ballaban styr undan. 

I en annan situation kör Teslan över en korsning. Men på andra sidan korsningen pågår ett vägarbete. Michael Ballaban parerar snabbt och räddar situationen.

Vad som hade hänt om inte föraren hade agerat i de olika situationerna vet vi inte. Kanske hade några dött, kanske hade Teslas autopilot klarat av situationen i sista sekund.

Under senare år har en rad olyckor inträffat med Tesla-modeller som uppges ha kört med Autopilot aktiverad. Foto: CC Firefighters / Twitter

I andra situationer avstår Teslas autopilot från att ge gas, trots grönt ljus, trots fri sikt. För omgivningen framstår beteendet som ologiskt och oförutsägbart. Det är också något som många testförarna har vittnat om den senaste månaden. En självkörande bil agerar inte som vi är vana vid. Ska man svänga vänster i en korsning kanske man normalt lägger sig extra mycket åt vänster för att släppa fram en bil bakom som vill svänga höger. Det gör inte alltid en självkörande Tesla.

Michael Ballaban sammanfattar sin upplevelse bakom ratten.

”Det känns lite som att lära en tonåring köra bil. Du kollar hela tiden, du väntar, du vet aldrig när han kommer att testa något nytt. Och det är det som gör att man hela tiden sitter på spänn. Och den verkar göra alla förare omkring oss upprörda, de tutar på oss. Jag säger inte att självkörande bilar inte kommer att bli verklighet. Men det är fortfarande flera år till dess” säger Michael Ballaban i filmklippet från CNN.  

”Baksätesföraren” Matt McFarland gör samma bedömning. 

 ”Det är imponerande vad ”full self-driving” klarar av, men känslan är sammantaget irriterande. Jag skulle aldrig använda det regelbundet i stadstrafik. Jag noterade att jag nästan aldrig hann titta på bilens instrument, till exempel på hastighetsmätaren, eftersom jag inte vågade ta ögonen från vägen” skriver Matt McFarland rundar av artikeln med att definiera Teslas ”full self-dring” mer som ett partytrick än som en nödvändig finess.

Tesla var inbjuden att kommentera men likt förre presidenten Trump har Tesla en frostig relation till ”mainstream media”. Någon kommentar har därför inte getts mer än att Elon Musk på Twitter har skrivit att CNN-reporterna förmodligen hade skrivit artikeln innan testet gjordes. 

Efter CNN-reportaget har Tesla-fans rasat på sociala medier och i egna forum över ”mainstream-medias” kritik mot Teslas så kallade självkörande program. 

Ägaren till bilen, Andrei Nedelea, har lagt ut den film som han själv har filmat från baksätet. Nedeleas åsikt är att reportern inte ger hela sanningen, att CNN väljer att skriva om de fåtal incidenter där systemet inte fungerar, i stället för att skriva om alla trafiksituationer där det faktiskt fungerar.

En märklig invändning. Med samma tankesätt skulle det vara fel av Teknikens Värld att skriva så mycket om när vi välte med Mercedes A-klass i älgtestet. Den gick ju trots allt oftast på fyra hjul. 

Många Tesla-entusiaster menar dock att kritiken är berättigad. Full Self-Driving Beta fungerar normalt bra, men det är ett ofärdigt system under utveckling, och dessutom olagligt att använda som det är tänkt – fullt självkörande.

https://youtu.be/2PMu7MD9GvI

Teslas försök: Olagligt och farligt?

Tesla kontroversiella masstest av deras självkörande bilar har ifrågasatts från flera olika håll, även från Tesla-ägare som har betalt dyra pengar för att få vara först med att testa självkörning. Men i stället har Tesla lanserat en ny barriär: Ett säkerhetstest. Bara de som når 98 poäng på Teslas körsäkerhetstest under två veckors körning kommer att kunna ladda ner Beta-versionen av den senaste mjukvaran och få en bil som på riktigt liknar en självkörande bil.

Sållningen irriterar amerikanen Andy Slye som köpte sin Full Self-Driving-Tesla för tre år sedan. På sin Twitter-kanal skriver han följande.

”Tänk dig att du 2018 betalar 8 000 dollar för Tesla Full Self-Driving och efter tre år får höra att du måste vänta ytterligare sex månader för att få en knapp (på bildskärmen, red anm.) som nedtryckt skickar dig till en kölista, som kanske ger dig en Beta-version av mjukvaran. Till slut får du veta att du inte kör tillräckligt bra.”

Andy Slye har nämligen inte fått mer än 97 poäng och blir inte godkänd för att få testa Beta-versionen.

 

Teslas massförsök ifrågasätts också av jurister. Formellt kallar inte Tesla sitt självkörande system annat än ”nivå 2”. Tesla kräver därför att föraren ständigt ska vara beredd att ta över körningen och systemet övervakar att föraren är alert och har händerna på ratten. Men i praktiken marknadsför Tesla systemet som ”nivå 3” mot kunderna. Själva namnet – ”Full Self-Driving”  – talar för sig själv.

 

I slutändan handlar det om ett masstest av självkörande bilar på allmänna vägar, utan att omgivande bilister och fotgängare har fått ett ord med i laget.

Professor William H. Widen, verksam på universitetet i Miami, menar att Tesla kringgår lagen.

”Tillgängliga filmer visar att testförarna hanterar bilarna som om de utvärderar nivå 4, ofta med dramatiska och riskfyllda situationer. Lagstiftarna borde fokusera på verkligheten och erkänna att Full Self-Driving utgör test av nivå 4 på allmänna vägar.” skriver William Widen.

Sådana test är omgärdade av restriktioner och myndighetstillstånd, vilket Tesla kringgår genom att själva definiera sina bilar som självkörande på nivå 2.