Kinesiska Xpeng öppnar butik i Mall of Scandinavia och säljs snart hos Bilia över hela landet. Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Xpeng från Kina har högtflygande planer

Elon Musk siktar på att resa till planeten mars.

Kinesiska Xpeng nöjer sig med att ”inom några år” lansera flygande bilar.

Men tills dess ska Xpeng konkurrera ut Tesla nere på jorden.

Billiga elbilar till folket. Stram design och bra prestanda. Vi har sett flera varianter på hur nya kinesiska bilföretag tänker sig tackla den europeiska marknaden. Xpeng har en liten annan idé.

Med modellerna P7, den gröna med de fräcka dörrarna på bilden, och P5, en lite mer vanlig kombicoupe, ska Xpeng komma till Sverige i vår. Första lanseringen sker via den nyöppnade pop-up-butiken i Mall of Scandinavia. Nästa steg är försäljning och service hos Bilias butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi har inga försäljningsmål för Sverige utan målsättningen är att bygga varumärket. Vår relation med bilkunderna är viktigare än att sälja många bilar, säger Norden-chefen Elvis Cheng när han stolt inviger butiken i MoS.

P5 har ett batteri från CATL på 66 kWh medan den sportigare P7 har ett batteri på hela 80 kWh. Xpeng har ett egenutvecklat operativsystem, Xmart OS, med möjlighet till all form av uppdatering över internet.

– Vår bakgrund finns inom mjukvara och vi har byggt hela bilen för att snabbt kunna anpassa den efter vad kunderna efterfrågar, säger Cheng.

1 AV 2
Interiören i P5 liknar en viss amerikansk tillverkare.
Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld
2 AV 2
Och interiören i P7 är ju inte helt olik Hyundai Ioniq 5.
Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Bilarna har två processorer, en för assistanssystemen som ska vara enligt nivå 2,5 när bilarna blir körklara i Europa, och en för bildskärmar och instrument. Precis som Tesla arbetar Xpeng med två stora bildskärmar i kupén med en enkel menyhantering.

Förutom P7 och P5 finns hemma i Kina flera olika modeller som ska kunna anpassas för Europa. Självklart finns en mellanstor suv högt upp på Elvis Chengs önskelista.

I Kina nöjer sig Xpeng med snabbladdning upp till 80 kW men det är en detalj som ska anpassas till Europa före lanseringen. 

Avtalet med Bilia skrevs på i början på februari och över tid ska flera anläggningar än de i storstäderna börja sälja elbilarna.

– Allt beror på hur det går med försäljningen och mottagandet, säger Elvis Cheng som själv placerar Xpeng i premiumsegmentet.

Sverige är först ut i EU men ska följas av fler. Xpeng säljs redan i Norge och det blir små förändringar till ”EU-bilarna”.

Ärtig grön färg på sportiga P7. Foto: Jan-Erik Berggren

Flera elbilstillverkare har haft problem med prestandan i Sverige under vintern. Har ni hunnit testa bilarna ordentligt?

– Ja, vi har gjort flera tester och som du vet säljer vi bilar i Norge som har ett liknande klimat, säger Cheng.

Bilarna byggs i två nybyggda fabriker i Kina med kapacitet på totalt 400 000 bilar. P7 och P5 byggs på samma plattform men Xpeng utvecklar för tillfället en ny elbilsplattform samt plattform och modellprogram för de flygande bilar som ska komma ”inom några år”.

– Vi diskuterar just nu regelverket med EU men i Kina finns redan de här produkterna, säger Cheng.

Exakt hur bra Xpeng-bilarna är får vi återkomma till när vi senare i vår för provköra och testköra bilarna.

Några priser i Sverige ville varken Cheng eller sälj- och marknadscheferna avslöja. Tills vidare skriver vi alltså pris: X pengar.

https://www.instagram.com/p/CZ1aSAbFEPj/