Testa begagnade elbilens batteri
Ska du köpa en begagnad elbil? Då kan det vara bra att kontrollera batteriets status, och det kan man från och med nu göra hos Dekra.
Antalet begagnade elbilar blir stadigt större och för den som är spekulant på en begagnad elbil finns nu ett nytt sätt att kontrollera bilens batteri. Besiktningsföretaget Dekra har börjat erbjuda ett batteritest som ska utvärdera batteriets hälsotillstånd.
Dekra uppger att de har testat fabriksnya bilar i Tyskland för att få ett initialt värde på hur varje elbils batteri mår när det är nytt från fabrik. Dekra har hittills testat 84 elbilsmodeller och fler tillkommer fortlöpande.
Batteritestet på begagnade bilar görs sedan i två delar. Den första är en enkel avläsning av OBD-uttaget, den andra beskrivs som ett dynamiskt test där bilen accelereras från 0 till 40 km/h och samtidigt mäts batteriets degradering. Testet ska inte ta mer än 15 minuter och ger ett resultat på en skala från 100 (fabriksnytt) till 0 (sannolikt helt sopslut). Testet kräver inte att batteriet laddas fullt eller laddas ur helt.
LÄS MER: Var femte bil får tvåor på besiktningen
Enligt Dekra ger batteritestet inte bara ett mått på hälsotillståndet utan också ett jämförbart resultat på batterikapaciteten och en indikation på batteriets degraderingsgrad. Dekra understryker att testets noggrannhet har validerats av RWTH Aachen-universitetet såväl som av olika biltillverkare. I rapporten efter testet får man batteriets hälsotillståndsvärde, nominell kapacitet, cellspänning och cellström. Batteritestet kan göras både på elbilar och laddhybrider och kostar 1 595 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se