Tillverkningen av Rivian R1T igång
Efter förseningar är den nu igång – tillverkningen av nya elbilstillverkaren Rivians första modell.
Amerikanska Rivian, som när det grundades 2009 inte hade för avsikt att bli tillverkare av elektriska fordon, presenterade pickupen R1T och suven R1S senhösten 2018. Tanken var att börja leverera förstnämnda under 2020, men en pandemi kom i vägen. Siktet var därför inställt på sommaren 2021 men planerna sköts än en gång i sank, denna gång av den komponentbrist som en stor del av världens tillverkningsindustri har drabbats av.
Men nu äntligen, alla Rivian R1T-beställare kan andas ut. I tisdags twittrade Rivians vd RJ Scaringe att de efter månader av tillverkade förseriebilar nu har rullat av första kundbilen från produktionslinan.
Suven R1S kommer att börja tillverkas inom kort.
I nuläget erbjuds R1T och R1S endast med en batteristorlek på 135 kWh. Nyligen har amerikanska EPA beräknat räckvidden för de båda modellerna och kom fram till att R1T kan rulla 50,5 mil mellan laddningarna och R1S 50,9 mil. Siffrorna avser blandad körning.
Senare ska båda modellerna erbjudas med ett stort batteri på 180 kWh som ska räcka till över 64 mils körning.
Fabriken som Rivian har i sin ägo är en tidigare Mitsubishi-fabrik i Normal i Illinois, sydväst om Chicago.
Rivian R1T är första elektriska pickupen på marknaden då Ford F-150 Lightning ännu inte har kommit till serieproduktionsstadiet. Faktiskt så meddelade Ford att förserieproduktionen kom igång tidigare innevarande vecka. Tesla Cybertruck, en annan omtalad elektrisk pickup, har en bit kvar efter en rad förseningar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se