Tillverkningen av Volkswagen ID.3 igång
I dag drog serietillverkningen av den efterlängtade elbilen Volkswagen ID.3 igång.
Volkswagens nya elbil ID.3 har sedan den presenterades kallats för den nya ”Bubblan” eller den nya folkbilen från flera håll. En elbil som ska ta sig upp till 33 mil och kosta under 350 000 kronor, något som lett till att över 35 000 kunder redan har förhandsbokat ett exemplar. Det är med andra ord en ganska efterlängtad bil som i dag börjar tillverkas i Volkswagen-fabriken i Zwickau. En fabrik som sedan 1990 har tillverkat cirka sex miljoner exemplar av Polo, Golf och Passat.
Nu är det dock snart slut för tillverkning av bilar med förbränningsmotorer då Volkswagen har investerat 1,2 miljarder euro, cirka 12,8 miljarder kronor, till att bygga om fabriken till elbilstillverkning. Från nästa år räknar Volkswagen med att kunna tillverka 100 000 bilar per år och när den sista utbyggnadsfasen står klar 2021 kommer de tillverka 330 000 bilar per år, eller 1 500 bilar per dag. Det är dock inte endast ID.3 som räknas in i den siffran då även elbilar från Audi och Seat kommer att tillverkas här.
Zwickau-fabriken blir då den största produktionsanläggningen för elbilar i Europa och har en arbetsstyrka om 8 000 personer trots att flera delar av monteringen ska vara automatiserad. Men detta är inte den enda anläggningen som hanterar tillverkning av elbilarna med MEB-plattformen då ytterligare sju anläggningar i Europa, Kina och USA kommer att dela på ansvaret.
Det må pratas om att ID.3 ska vara den nya folkbilen och det är visserligen lite passande då Zwickau faktiskt har varit platsen för tillverkning av en helt annan folkbil för över sextio år sedan under DDR-tiden. Nämligen Trabant som du läser mer om på länken nedan.
LÄS MER: Klassikerguiden: Öststatsbilar
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se