Toppbetyg till Qashqai och ID.5 i förarassistans
Euro NCAP har nyligen testat förarassisterande system på fyra nya bilar. Polestar 2 fick förbättrat betyg, men fick ändå se sig besegrad av Volkswagen ID.5 och Nissan Qashqai som presterade bäst.
Euro NCAP gör ett omfattande arbete med att utvärdera teknik för förarassisterad körning och Highway Assistance (adaptiv farthållare och filhållningssystem) är en del av det. Det är alltså en bedömning utanför det vanliga betygsystemet för bilars säkerhet. Fyra nya bilar erbjuds med det specifika systemet och Euro NCAP testade bilarna med olika kritiska scenarier för motorvägskörning.
Bland annat testades in- och urkopplingsscenarier som visar hur föraren stöds i att undvika en eventuell krock. Man utvärderade även hur system och förare samspelar och hur systemet jobbar för att föraren ska vara fortsatt engagerad och inte lita för mycket på bilen. Dessutom testades bilens förmåga att mildra konsekvenserna efter en krock om en olycka inte går att undvika, detta kallas säkerhetsbackup.
Nya Nissan Qashqai har redan toppbetyg i Euro NCAP:s vanliga säkerhetstest och den sticker ut även här. Bilens system kallas ProPILOT och fick nästan perfekta poäng på samtliga utförda tester. Därmed tilldelas bilen det högsta betyget: ”very good”.
Volkswagen-koncernen har nyligen fått en del kritik för sin adaptiva farthållare som läser av skyltar felaktigt, men nya ID.5 briljerar i det här testet och får också högsta betyg.
– Vi har publicerat förarassistans-graderingar i ett par år nu och vi ser verkliga förbättringar i systemens prestanda. De flesta tillverkare inser att det är viktigt att förare drar nytta av fördelarna med assisterad körning utan att tro att de helt och hållet kan lämna över kontrollen till bilen, och det är en av aspekterna som vår bedömning tar hänsyn till. Grattis till Nissan – Qashqai är den mest prisvärda bilen i denna grupp men delar med ID.5 det högsta betyget vi har sett hittills. Det visar att tekniken går snabbt och att assisterad körning kommer att bli en del av mainstream mycket snart, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
Polestar 2 genomgick det här testet redan förra året, men har fått en uppdatering i förarassisterad körning och testades därför igen nu. Uppdateringen som skickades ut trådlöst i slutet av förra året gav resultat, då betyget förbättrades från ”moderate” till ”good”. Polestar 2 når alltså inte upp till samma nivå som Qashqai och ID.5 trots uppdatering och förbättrat betyg.
https://youtu.be/lzLQMX4FSp8?t=182Sämre gick det för den fjärde bilen i testet: Jaguar I-Pace. Den är äldst i gänget (lanserades 2018) och systemet är klassificerat som ”ingångsnivå”. Det är det lägsta betyget på skalan. Euro NCAP menar att det illustrerar hur snabbt tekniken förbättras på marknaden. I-Pace får lågt betyg främst för att förarens engagemang är för dåligt. Systemet lurar föraren till att ge den för mycket tillit helt enkelt. Och nivåerna för assistans och säkerhetsbackup är mer begränsade än de övriga bilarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se