Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Toyota

Toyota bZ4X officiell – ny elbil med drygt 45 mils räckvidd

Toyota presenterar nu märkets första elbil som är avsedd för massproduktion. Med tungvrickande namnet bZ4X ska denna elektriska suv ta sig an världen i två utföranden; en framhjulsdriven samt en fyrhjulsdriven med extra effekt.

Toyota är pionjärer när det gäller elektrifierade bilar. Hybriden Prius kom redan 1997 och än i dag är flertalet av märkets modeller hybridiserade på motsvarande vis som första Prius-generationen.
Samma år som Prius sjösatte faktiskt Toyota första elbilen – RAV4 EV. Helt enkelt dåtidens RAV4 men med elmotor och batterier i stället för bensinmotorer. Modellen får dock ses som ett experiment som såldes i kraftigt begränsad upplaga i USA under några år. RAV4 EV kom tillbaka i ny tappning 2012 och såldes i drygt två tusen exemplar i USA fram till nedläggningen hösten 2014.

Därefter har Toyota inte laborerat med elbilar på samma sätt, i stället har fokus legat åt hybridhållet samt på vätgasdrivna bränslecellsbilar, till stor del på grund av att Toyota tidigare menade att batteritekniken inte har varit tillräckligt mogen. 2014 presenterades bränslecellsbilen Mirai som vi provkörde och testade under 2015.
Den minst sagt speciella bilen har alldeles nyligen presenterats i helt ny tappning som gör den utseendemässigt mer traditionell men fortfarande med intressant teknik under skalet. För ett år sedan provkörde vi den exklusivt för er läsare.

Toyotas första storsatsning på laddhybrid såg dagens ljus under senhösten 2019, det var då RAV4 Plug-in Hybrid presenterades på bilsalongen i Los Angeles. På svenska marknaden blev laddhybriden tillgänglig under 2020, då under namnet Toyota RAV4 Laddhybrid.
Det ska tilläggas att Toyota var betydligt tidigare än så i laddhybridsvängen. Redan 2010 lanserades Prius Plug-in Hybrid i begränsad upplaga, den breda marknadslanseringen ägde rum sent under 2012. Laddhybridversionen av Prius var ingen jättesuccé, men kom ändå i nytt utförande i samband med fjärde Prius-generationen. För ett par år sedan plockades den bort från svenska marknaden.

Men nu är det åter fokus på rena elbilar. Toyota presenterar i dag första elbilen ämnad för större serieproduktion. Modellen fick vi se som konceptbil i våras, då under namnet bZ4X Concept.
bZ4X-namnet behålls till produktionsmodellen. ”bZ” står för ”beyond Zero” och ska visa att detta är en bil som inte bara är utsläppslös. När konceptbilen visades upp för ett halvår sedan menade Toyota att ”beyond Zero” ska ”gagna miljön, individen och samhället som helhet”.
bZ är dessutom ett nytt varumärke i Toyotas portfölj. Fler elektriska bZ-modeller följer.

1 AV 2
Foto: Toyota
2 AV 2
Foto: Toyota

Ny platta

Toyota bZ4X är baserad på plattformen e-TNGA som ska användas till flertalet andra elektriska modeller, sex stycken har det snackats om tidigare. Plattformen är framtagen till sammans med Subaru som har sin version av den, då under namnet e-Subaru Global Platform (e-SGP).
Plattformen beskrivs som optimerad för låg tyngdpunkt och idealisk viktfördelning samt hög vridstyvhet för att ge goda köregenskaper, men även säkerhet och bra interiöra utrymmen har haft prioritet.

Storlek

Toyota bjuder inte på några mått i sitt pressmaterial, men de nämner några siffror i relation till hur stor RAV4 är. I stället får vi titta på konceptbilens mått som lär vara i stort sett identiska med produktionsbilens. Axelavståndet är på 285,0 centimeter, 16 centimeter längre än hos RAV4. Totallängden är 469,0 centimeter, nio centimeter längre än RAV4. Den sägs vara 8,5 centimeter lägre än RAV4 vilket i så fall betyder att bZ4X är 160,0 centimeter hög vilket i sin tur innebär att produktionsbilen är fem centimeter lägre än konceptbilen.

Vidare uppger Toyota att bagageutrymmet är på 452 liter. Det är betydligt mindre än de 580 liter som RAV4 Hybrid rymmer och även mindre än RAV4 Laddhybrids 520 liter.

452 liter upp till insynsskyddets höjd. Foto: Toyota

Batteriet

Batteripaketet, som är vätskekylt, är placerat direkt under golvet och har i detta fall en kapacitet på 71,4 kWh (kilowattimmar) som enligt förhandssiffror ska räcka till över 45 mils körning mellan laddningarna. Exakta WLTP-siffror fastställs i ett senare skede.
Toyota beskriver att ett effektivt värmesystem ska ge bZ4X bibehållna batteriprestanda även under minusgrader.
Med ungefär en halvtimmes DC-snabbladdning på 150 kW (kilowatt) sägs 80 procent av batteriets energilagringskapacitet nås. Ombordladdaren som erbjuds på svenska marknaden, för ”långsamladdning” (trefas AC-växelström), kan hantera 11 kW.

Toyota trycker hårt på batteriets livslängd. Deras beräkningar visar att under tio år, eller 24 000 mils körning, ska omkring 90 procent av batteriets ursprungliga kapacitet finnas kvar.

Solceller på taket

Som tillval finns solcellstak till Toyota bZ4X. Den energi som taket omvandlar och placerar i batteriet kan ge upp till 180 mils körning om året. Dock är det oklart om Toyota har fått fram siffran i den kaliforniska solen eller i grådisiga Sverige.

1 AV 3
Foto: Toyota
2 AV 3
Foto: Toyota
3 AV 3
Foto: Toyota

Elmotorer i två utföranden

bZ4X presenteras i två utföranden. Instegsalternativet har en elmotor på 150 kW (204 hk) och 265 newtonmeter som driver framhjulen och tillåter acceleration från stillastående till 100 km/h på 8,4 sekunder.
Det andra alternativet har två 80 kW-elmotorer om totalt 160 kW (217,5 hk) och 336 newtonmeter. Accelerationsförmågan är bättre hos denna fyrhjulsdrivna modellversion då 100 km/h nås efter 7,7 sekunder. Modellversionen har även speciella körlägen för körning i snö och djup snö, lera och djup lera samt tuffare terrängkörning.
Toppfarten hos båda modellversionerna är begränsad till 160 km/h.

Som många andra elbilar och laddhybrider kan bZ4X köras med så kallad ”enpedalskörning”, det vill säga att en stor del av körningen kan göras med enbart gaspedalen. Tryck ned pedalen för acceleration, släpp upp den för inbromsning och energiåtervinning. Självklart ersätter inte tekniken behovet av bromspedal, måste föraren bromsa ordentligt är det fortfarande den vänstra pedalen som gäller.

1 AV 3
Foto: Toyota
2 AV 3
Foto: Toyota
3 AV 3
Foto: Toyota

Ratt i två utföranden

Som vi ser på bilderna har Toyota bZ4X både en rund ratt och en ”kapad” ratt, ungefär som den Tesla numera har till Model S och Model X.
Runda ratten bjuder på traditionell mekanisk styrning medan den andra, kallad One Motion Grip, är så kallad steer-by-wire. Det betyder noll mekanisk koppling mellan ratt och hjul, utan all överföring sker på elektronisk väg. One Motion Grip, som med endast 150 graders rattvridning uppnår fullt styrutslag, lanseras i ett senare skede, med andra ord inte i samband med första bZ4X-lanseringen.

1 AV 2
Foto: Toyota
2 AV 2
Foto: Toyota

Säkerhet och OTA

bZ4X har utrustats med tredje generationens Toyota Safety Sense-paket med allt vad det innebär av förarassisterande system. Bland annat har radar- och kamerasystemen förbättrats med längre räckvidd.
Utan att gå närmare in på det säger Toyota att modellen får ett nytt infotainmentsystem som är redo för OTA-uppdateringar, det vill säga mjukvaruöverföringar på distans.

https://youtu.be/wdbPlkOFdaw

Premiär och lansering

Den 2 december är det Europapremiär för bZ4X medan orderböckerna öppnar upp kort därefter – 15 december. När modellen rullar ut till kunderna är oklart, men någon gång under 2022, kanske till senvåren. Några priser har inte ännu inte meddelats.