Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Erik Wedberg / Teknikens Värld

Toyota bZ4X – tre snabba från provkörningen

Toyotas första riktiga elbil har ett krångligt namn, men nu är det snart dags för lansering och Erik Wedberg provkör den just nu. Är Toyota bZ4X lika krånglig som sitt namn?

Hej Erik, hur är bZ4X?
– Det får jag, som vanligt tyvärr, inte riktigt berätta än. Det här är en av endast fyra förseriebilar jag kör och Toyota vill att jag väntar lite med att tycka till om den. Men jag kan säga att den blir en direkt konkurrent till främst Volkswagen ID.4 och Hyundai Ioniq 5. Det är helt enkelt en eldriven, mellanstor crossover-suv.

Finns det något som får den att sticka ut ur mängden?
– Toyota vill i alla fall särskilt trycka på att den är en suv med riktiga terrängegenskaper. Den kommer att kunna köpas som framhjulsdriven men nu kör jag den fyrhjulsdrivna med två 80 kW-elmotorer, totalt 218 hästkrafter. Det är förstås ingen som kommer köra sin bZ4X i terrängen, men för att visa hur duktig den är har Toyota skickat ut oss på en liten terrängbana. Den har bland annat hill descent control, men roligast är systemet som kallas Grip Control. Det är som hill descent fast för uppförsbackar.

Ombordladdarens kapacitet ligger på 11 kW. Vid DC-laddning (snabbladdning) 150 kW max.
Ombordladdarens kapacitet ligger på 11 kW. Vid DC-laddning (snabbladdning) 150 kW max.
Ombordladdarens kapacitet ligger på 11 kW. Vid DC-laddning (snabbladdning) 150 kW max.
Snabbast är förstås den fyrhjulsdrivna versionen som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder.
Snabbast är förstås den fyrhjulsdrivna versionen som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder.
Snabbast är förstås den fyrhjulsdrivna versionen som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder.
Ur denna vinkel kan man tro att bZ4X är kompakt som en C-HR, men i själva verket är modellen nio centimeter längre än RAV4.
Ur denna vinkel kan man tro att bZ4X är kompakt som en C-HR, men i själva verket är modellen nio centimeter längre än RAV4.
Ur denna vinkel kan man tro att bZ4X är kompakt som en C-HR, men i själva verket är modellen nio centimeter längre än RAV4.
1 AV 3
Ombordladdarens kapacitet ligger på 11 kW. Vid DC-laddning (snabbladdning) 150 kW max.
Foto: Toyota
2 AV 3
Snabbast är förstås den fyrhjulsdrivna versionen som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder.
Foto: Toyota
3 AV 3
Ur denna vinkel kan man tro att bZ4X är kompakt som en C-HR, men i själva verket är modellen nio centimeter längre än RAV4.
Foto: Toyota

Kommer den att stå sig i konkurrensen?
– Det är lite svårt att säga eftersom det inte finns något svenskt pris än, men tittar man på specifikationerna så är den i alla fall inte helt fel ute. Räckvidden är drygt 45 mil (WLTP) och snabbladdningseffekten på 150 kilowatt är medelbra. Den blir lite mer spännande nästa år när man kan välja till steer-by-wire och få en sån där flygplansratt som i Tesla Model S.

Flygplansratten som Erik nämner och som kommer nästa år...
Flygplansratten som Erik nämner och som kommer nästa år...
Flygplansratten som Erik nämner och som kommer nästa år...
... fram till dess är det en rund vridinrättning som gäller.
... fram till dess är det en rund vridinrättning som gäller.
... fram till dess är det en rund vridinrättning som gäller.
1 AV 2
Flygplansratten som Erik nämner och som kommer nästa år...
Foto: Toyota / Toyota
2 AV 2
... fram till dess är det en rund vridinrättning som gäller.
Foto: Toyota

I kommande nummer av Teknikens Värld får Erik berätta mer om Toyota bZ4X, något du även kommer att läsa om här på webben om du är digital Premium-prenumerant. Till dess får du kika här för mer information.